– Det är klart att det är beklagligt att det springer möss på butiksgolvet, säger Telge fastigheters vd Liselott Nilsson.
Kicks, Akademibokhandeln, Spel- och tobaksbutiken och Ica har under det senaste året anmält problem med möss inne i butikerna. Igår stängde tobaksbutiken efter att man för andra gången på en vecka haft påhälsning av möss.
– Vi har haft skadedjursbekämpare på plats som har placerat ut fällor och som en försiktighetsåtgärd stängde de butiken, men har öppnat idag igen.
Åtgärdsprogram har tagits fram
Nu har fastighetsbolaget anlitat flera skadedjursbekämpare och ett åtgärdsprogram har idag tagits fram för att komma till bukt med gnagarna.
– Vi har inte haft problem med möss tidigare här i Kringlan. Så nu ska vi göra en genomlysning och se var de möjligtvis kommer in. Vi måste se till att sopor töms regelbundet, om vi ska täta någonstans, stänga dörrar eller så, säger Liselott Nilsson.
Fyra bekämpningstillfällen senaste året
De har fått in fyra skadeanmälningar gällande möss det senaste året. Men man utesluter inte att det förekommit möss som butiker inte anmält.
– Det är alltid troligt, de anmälningarna som har kommit oss till känna är de vi fört in i våra system, de övriga kan jag inte svara på.
Hur kommer det sig att det eskalerat det senaste året, har några rutiner ändrats hos butikerna?
– Nej, det kan vi inte se, det är ingen skillnad mot tidigare år. Det är samma dörrar som är öppna, samma transporter. Vi måste med hjälp av vår skadedjursbekämpare hitta en orsak till varför de kommer in, säger hon.