Anders Karlsson, som är fordonschef i Södertälje kommun, laddar sin tjänstebil. Foto: SVT

Elbilarna har ökat med 260 procent i Södertälje

Uppdaterad
Publicerad

Flera stora arbetsgivare satsar nu på tjänstebilar som går helt eller delvis på el. Det gör att att antalet registrerade laddningsbara fordon mångdubblats i kommunen.

– Många anställda är först skeptiska, men när de väl testkört brukar de bli väldigt positiva, säger Anders Karlsson som är fordonschef i Södertälje kommun.

Fossilbränslefri kommun

I

15 procent av Södertälje kommuns tjänstebilar drivs nu helt eller delvis på el. Foto: SVT

fjol beslutade Södertälje kommun att alla nya tjänstebilar som köps in i första hand ska vara el- eller laddhybridbilar.

Nu drivs 15 procent av kommunens fordon på el. Målet är att Södertälje ska vara en fossilbränslefri kommun redan om tre år.

– Det är inte säkert att vi klarar det, men vi jobbar på att nå dit, säger Anders Karlsson.

Laddstolpar på personalparkeringarna

Även Scani

– Jag tror att även fler privatpersoner kör elbil i framtiden, säger Elisabeth Hörnfeldt som är projektledare på Scania. Foto: SVT

a har valt att satsa på eldrivna tjänstefordon. 13 procent av bolagets bilar går nu på el. För att underlätta även för dem som kör privat har runt 200 laddstolpar satts upp på personalparkeringarna.

– Möjligheten att ladda är avgörande för att får fler privatpersoner att köra den här typen av fordon. Här på Scania gick intresset upp så fort de första stolparna kom upp, säger Elisabeth Hörnfeldt som är projektledare på Scania.

Antalet elbilar har mångdubblats

Mellan 2015 och 2016 steg antalet registrerade el- och laddhybridbilar i Södertälje från 149 till 539 stycken. Det mostvarar en ökning med 260 procent på ett år.

– Elbilen har absolut en framtid. Förutom att den är bättre för klimatet är den tyst och behaglig att köra. Och så slipper man ju åka och tanka, säger Elisabeth Hörnfeldt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.