Nu ska de allra första eldrivna lastbilar testas i verklig trafik. Det efter att Trafikverket beviljat ett stöd på 77 miljoner för att bygga en två kilometer lång elväg i Gävle. Satsningen görs för att transporterna ska bli mer miljövänliga. På taket sitter en strömavtagare som får el genom luftledningar ovanför fordonet.
– Det är en ställning som gör det möjlig att ta ner el till väg. Den går att hissa upp och ner och den kan anpassas efter bilens rörelser i förhållande till de fasta elledningar som finnas ovanför bilen. Den anpassar sig automatiskt så chauffören behöver inte göra något mer än att säga: Nu vill jag köra på elvägen, säger Jonas Hofstedt, chef för Scanias drivlineutveckling.
Vad innebär testkörningen för Scania i Södertälje?
– Det innebär att vi lär oss den här tekniken och om den visar sig hållbar i framtiden så kommer vi kunna utnyttja den på fler ställen runt om i världen.
Nu ska Elväg Gävle byggas mellan Gävle hamn och Storvik längs Europaväg 16. Och i februari nästa år räknar Scania med att börja testköra de elektriska lastbilarna.