Fordonen kommunicerar med varandra med hjälp av wi-fi och kan på så sätt fjärrstyras. Foto: Pia Heick/SVT

Singapore ska testa Scanias förarlösa lastbilar

Publicerad

Scania har tagit fram självstyrande lastbilar som ska köra gods mellan Singapores hamnar. Fordonen åker i konvojer och fjärrstyrs av lastbilen som kör längst fram.

De nya lastbilarna testkördes för en grupp ingenjörer från Singapore tidigare i veckan på Malmby flygfält utanför Strängnäs. Fordonen är utrustade med radar, kamera och satellitmottagare – teknik som funnits länge. Men det nya är att lastbilarna kan kommunicera med varandra med hjälp av wi-fi och därmed också fjärrstyras.

– Med hjälp av den här tekniken kan bilarna köra närmare varandra utan att säkerheten äventyras. Då minskar luftmotståndet och därmed också bränsleförbrukningen, säger Joseph Ah-King som arbetar med att utveckla de här bilarna på Scania.

Motorvägskörning ska testas

De självstyrande fordonen körs än så länge bara på testanläggningar. Men Scania hoppas att de ska användas i riktig trafik i Singapore inom ett år.

– I det här pilotprojektet kommer lastbilarna att köra gods på motorvägen mellan två hamnar. I Singapore är det både ont om plats på vägarna och ont om skickliga lastbilsförare. Därför finns det ett stort intresse för den här lösningen, säger Joseph Ah-King.

När kan avtalet med Singapore vara i hamn?

– Vi hoppas få besked någon gång i höst.

Europa ligger långt efter

Däremot dröjer det innan vi får se den här typen av fordon på Europas vägar.

– I Europa är lagstiftningen inte riktigt på plats än. Det tar minst tio år innan de här bilarna kan köra här, säger Joseph Ah-King.

Är det inte farligt att låta tunga fordon rulla fram på vägarna utan en riktig förare?

– Nej tvärtom, för här blir ingen blir trött bakom ratten eller distraherad av att mobilen ringer, säger Joseph Ah-King.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.