Närbild på Södertäljes kommunalråd, Boel Godner.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vad Södertälje kommuns kommunalråd, Boel Godner anser om förslagen i klippet. Foto: Johanna Talamo

Förslaget: Kommunanställda som jobbar med barn och äldre ska bakgrundskontrolleras

Uppdaterad
Publicerad

Södertälje var våren 2022 först ut i landet med att införa bakgrundskontroller – men de var olagliga och pausades.

Nu förslår en ny utredning att kommuner ska få kontrollera personer som ska jobba med barn, äldre och funktionsnedsatta.

– Vi hoppades på mer, säger kommunalråd Boel Godner.

Efter att JO, Justitieombudsmannen, förra hösten konstaterade att Södertälje kommuns bakgrundskontroller av alla anställda saknade lagstöd som regeringen tillsatte en snabbutredning som nu presenterats.

Utredaren Charlotte Svenssons uppdrag var att se över möjligheten att kontrollera anställda och personer som erbjuds anställning eller uppdrag inom kommunerna mot belastnings- och misstankeregister.

Bakgrundskontrollerna i Södertälje

Ska bara omfatta vissa brott

Utredningen föreslår att personer som ansöker om att jobba med barn, äldre och funktionsnedsatta ska kunna kontrolleras mot polisens registerutdrag gällande brott som mord, vapenbrott och narkotikabrott.

Vad gäller misstankeregistret ska arbetsgivaren få hämta ut information i de fall då åtal väckts – det vill säga där en åklagare tycker att bevisningen är så pass stark att personen kan dömas i domstol.

Södertälje kommun är inte helt nöjda med förslagen utan hade mer förhoppningar.

– Vi hade velat ha samma system som innan JO:s granskning, säger Boel Godner.

Kritiska befattningar

Utredaren föreslår även en lagförändring – kommuner ska kunna genomföra registerkontroller vid anställning av befattningar som är ”kritiska för kommunens förmåga att utföra sitt uppdrag”.

– Det är viktigt att kunna göra dessa kontroller, säger Godner.

Förutom belastnings- och misstankeregistret får uppgifterna även hämtas från Säkerhetspolisen. Registerkontrollerna föreslås även få genomföras av kommunala bolag, stiftelser och föreningar.

SVT:s granskning av Södertälje kommuns bakgrundskontroller visade att kommunen gav ansvaret för hantering av tusentals personuppgifter i strid med gällande lagstiftning – detta kritiserades av Sveriges ledande experter på dataskyddslagstiftning.

Kommunen anlitade ett externt säkerhetsföretag som gavs ansvar, de har inte velat intervjuas av SVT. Våren 2024 avbröt kommunen samarbetet med företaget som nu likviderats.

Fortsatta förhandlingar om skadestånd

Åtta fackförbund har krävt kommunen på skadestånd för bakgrundskontrollerna, som genomfördes under cirka ett och ett halvt år. Kommunen har hittills betalat ut totalt 330 000 kronor till tre av facken där överenskommelser nåtts.

I videon nedan: SVT Södertäljes avslöjande om att det viktiga avtalet mellan kommunen och säkerhetsföretaget saknades.

ett papper

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
När Södertälje kommun började bakgrundskontrollera sina tusentals anställda var det historiskt – aldrig tidigare hade en kommun kontrollerat ett så stort antal anställda för brott. Foto: Aida Arslanovic/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bakgrundskontrollerna i Södertälje

Mer i ämnet