Södertälje kommun erbjuder samtal till alla familjer i olika sammanhang. Och under den senaste mandatperioden har verksamheten Nyckeln startats – med inriktning på just familjesamtal.
Men om detta innebär att alla familjer erbjudits ett samtal är oklart. Det menar även David Winerdal (KD) själv:
– Jag tror inte alla vet om att möjligheten finns. Alla har möjligheten men vi kan bli bättre på att marknadsföra oss, säger han.
Men det finns ingen statistik som egentligen visar att alla barnfamiljer har blivit erbjudna familjesamtal?
– Nej, men det här en del av erbjudandet som Södertälje kommun ger till samtliga i kommunen och det är mer tillgängligt nu med lägre trösklar.
Hör David Winerdal (KD) och Andreas Birgersson (SD) debattera familjesamtalen i videon ovan.
Exempel på verksamheter i Södertälje som erbjuder familjesamtal
Geneta familjecentral:
År 2019
229 samtal/besök i samverkan med BVC+kurator
380 besök i gruppverksamheter
År 2020-2021
Besök i gruppverksamheter: 119 ifjol och 72 hittills i år.
300 samtal/besök i samverkan med BVC+kurator per år och cirka 150 samtal/besök hos kurator per år.
Verksamheten Nyckeln (startade i februari 2020):
År 2020
271 samtal/besök för råd och stöd, det vill säga en förälder eller en familj som träffar en behandlare.
År 2021
270 samtal/besök tför råd och stöd, det vill säga en förälder eller en familj som träffar en behandlare.
Familjerådgivningen:
Familjerådgivningen träffar i snitt 150 individer i månaden och har ett normal-år cirka 1500-1700 besök.