• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Här är våra mest lästa artiklar

Uppdaterad
Publicerad

2016 var ett år då motorvägsbron och lastbilar stod i fokus. Nedan är tre av våra mest lästa artiklar.

1. Fem döda hittade efter broolycka

Den 13 februari körde medlemmarna i det brittiska bandet Viola beach och deras manager igenom bommarna vid motorvägsbron och störtade ner i kanalen i Södertälje. Händelsen blev mycket uppmärksammad i svensk och brittisk press.

Det är fortfarande ett mysterium hur olyckan gick till, föraren var inte berusad eller påverkad, det var inte fel på bilen, bron eller vägen. En teori är att medlemmarna inte var vana vid lyftbroar, utan vid svängbroar. I Storbritannien är det inte heller ovanligt att man försöker ”beat the bridge” och hinna över trots att bommarna gått ner. Man riskerar då endast att bli fast på bron en stund.

2. E4/E20 avstängd – lastbil välte

Natten mot midsommarafton förlorade en lastbilschaufför kontrollen över sitt fordon och rammade broräcket. Bron fick stängas av, vilket påverkade trafiken i två månader efter olyckan.

3. Här är första bilderna på Scanias nya lastbil

Scanias första lastbil på över 20 år presenterades. Den uppges ha kostat två miljarder euro att utveckla.

– Jag saknar ord. Det är helt fantastiskt, ett historiskt ögonblick, sa Erik Ljungberg, Scanias kommunikationsdirektör vid lanseringen.

S730 är namnet på Scanias nya lastbil, som de beskriver som sin största satsning någonsin. Foto: Scania

Har du nyhetstips? Hör av dig!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.