I ett samtal med Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på SHK säger han till SVT:
– Vi har ju gjort en ganska omfattande förstudie av händelsen och bedömmer inte att vi skulle kunna få ut så mycket mer av att göra en full stor utredning. Vi har också kunnat konstatera att i allt väsentligt så har signalsystem och bommar fungerat.
”I allt väsentligt”, hur menar du då?
– Ja det finns ju alltid småsaker som inte fungerar, i det här fallet till exempel så finns det en varningslampa som inte har fungerat men samtidigt så har alla andra lampor fungerat.
Det är med bakgrund av den här informationen som SHK nu har fattat beslut om att inte gå vidare med en full utredning.
Gick inte att utläsa information från ”svarta lådan”
Enligt SHK:s förstudie så arbetade polisens tekniker och Trafikverkets olycksutredare med att få fram information från den ”svarta låda” som fanns i bilen som bandet Viola Beach körde. Lådan (kallad ”Event data recorder”) visar information om bilen från olyckstillfället. Men någon information ska inte ha gått att få ut eftersom bilen dels skadades mycket vid kraschen och dels hamnade i vattnet.
Brusten bromsslang
Enligt SHK så ska den fordonsundersökning som gjorts visat att en bromsslang på bilen var av. Vid test av bromspedalen så var den stum och bromsvätska hade runnit ut. SHK konstaterar att ”enligt uppgift uppstod skadan i samband med bärgningsarbetet”.
– Sen har vi också kunnat se på den film som finns att fordon saktar ner och att bromslamporna tänds, så mycket tyder på att bromsarna har fungerat vid olyckstillfället, säger Jonas Bäckstrand.
SVT har även tidigare berättat att föraren som körde bilen inte ska ha varit påverkad av droger eller alkohol enligt polisen.
Trafikverket föreslår åtgärder
• Bättre övervakning på varning- och stoppsignaler.
• Använda MCS (Motorway Control System) till att visa rekommenderad hastighet.
• Meddelanden som ges i Trafikverkets stora elektroniska informationstavlor ska få en högre prioritet.
Möjliga ytterligare åtgärder på längre sikt:
• Körfältsskyltning, vägvisning i portal över väg, med stöd av LED-skyltar för att visa att broöppning sker.
• Att kunna mäta hastigheter på fordon och trafik för att på så sätt upptäcka avvikelser som kan leda till en genomkörning av bommar.
• En fullständigt automatisk åtgärdsplan för trafikinformation.
• Fasta kameror på bron för att kunna övervaka trafiken.
Källa: Statens haverikommission