Sommaren 2015 varnade Sveriges trafikskolors riksförbund om att de svarta trafikskolorna ökade explosionsartat.
– Det sker helt öppet. Det blir mer och mer aggressivt, sa förbundsordförande Berit Johansson, till SVT Nyheter Södertälje då.
Och det verkar det som att problemet håller i sig – eller till och med blivit större. Enligt nya siffror från STS, utgjorde antalet i Södertälje som körde upp som privatister under 2016, 90 procent av totalt 10 881 körprov (även Nyköping är inräknat), rapporterar Länstidningen. Motsvarande siffra för hela landet är 47 procent. En förklaring till den unika siffran i Södertälje är de illegala trafikskolorna, enligt Berit Johansson.
– Svarta trafikutbildningar ökar explosionsartat i hela landet och det är mycket tydligt i Södertälje. Våra medlemsföretag kan inte längre konkurrera, säger hon till tidningen.
Extremt i Södertälje
I oktober i fjol uppmärksammades situationen i Södertälje av flera riksdagsledamöter, däribland Yilmaz Kerimo (S) och Robert Halef (KD). Tillsammans med STS´s förbundsordförande besökte gruppen representanter från trafikskolor i Södertälje.
– I Södertälje är problemets omfattning mycket stort. De svarta trafikskolorna konkurrerar ut de trafikskolor som har trafikskoletillstånd. Antalet trafikskolor som lagts ner har ökat tydligt de senaste åren, skrev riksdagsledamoten Serkan Köse (S), i ett Facebook-inlägg efter besöket.
Minster om problemet
Yilmaz Kerimo lyfte frågan till ministernivå i riksdagen så sent som i slutet på november i fjol. I en fråga till infrastrukturminister Anna Johansson (S) undrade han vad hon hade för strategi för att komma åt problemet med de illegala trafikskolorna.
– Åtgärder måste vidtas så att de seriösa trafikskolorna kan fungera och därmed trafiksäkerheten för alla förbättras, sa Kerimo och föreslog att straffet för den som övningskör utan tillstånd, ska skärpas samt att endast trafikskolor så få ha bilar med dubbelkommando.
Inga löften
I sitt svar gav Anna Johansson inga konkreta löften om åtgärder men poängterade att polisen, Transportstyrelsen, Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket redan arbetar systematiskt för att komma åt den illegala utbildningsverksamheten.