• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Det bildades långa köer vid Mälarbron efter olyckan. Foto: SVT

Kommunen kan förbjuda tyngsta trafiken på Mälarbron

Uppdaterad
Publicerad

Mälarbron har närmare 50 år på nacken och har slitits hårt efter olyckan på motorvägsbron 2016. Nu kan kommunen förbjuda den tyngsta trafiken på bron.

När motorvägsbron reparerades efter olyckan 2016 kan skador ha uppstått på Mälarbron i Södertälje, enligt en utredning som kommunen beställt. Det här eftersom tung trafik tvingades ta vägen genom stan – över Mälarbron. 

– Klaffarna tog skada rejält. Metallkammarna som delar bron försköts och då gjorde vi en större undersökning av hela maskineriet som lyfter bron. Det visade sig att den hade fått skador och den kommer med största sannolikhet från bromsande lastbilar, säger Anders Eklind, chef för gata och trafik på samhällsbyggnadskontoret. 

Motorvägsbron i Södertälje

Tyngre fordon idag

När Mälarbron byggdes 1970 dimensionerades den för att klara av fordon i bärighetsklass 1, med fordon på en totalvikt om 50 ton. Men idag  har den klassen ändrats till att tillåta en högsta fordonsvikt om 60 ton. Nu föreslår samhällsbyggnadskontoret till tekniska nämnden att Mälarbron klassas ner till att inte längre tillåta 60 ton tunga fordon.

– Men vi kommer att ha dispens för vissa kollektivtrafiksbussar. De är så få att de inte ger någon skada, säger Anders Eklind.

Inte ett alternativ vid ny olycka

Under 2000-talet har två olyckor inträffat som stängt av trafiken på motorvägen, en 2008 och en 2016. Då har trafiken bland annat letts om över Mälarbron. Men med de nya reglerna skulle den möjligheten uteslutas. 

– Händer det något på motorvägen så finns det ett omledningsvägnät över Saltsjöbron, och där är Trafikverket ansvariga för vägarna, säger Anders Eklind.

Men ska inte kommunen också ta ansvar om det händer något? 

– Jo, men varje väghållare har ansvar för sin trafik. Vi tar ju ansvar för att vår trafik ska fungerar, vi ska inte ta ansvar för trafikverkets trafik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Motorvägsbron i Södertälje

Mer i ämnet