När motorvägsbron reparerades efter olyckan 2016 kan skador ha uppstått på Mälarbron i Södertälje, enligt en utredning som kommunen beställt. Det här eftersom tung trafik tvingades ta vägen genom stan – över Mälarbron.
– Klaffarna tog skada rejält. Metallkammarna som delar bron försköts och då gjorde vi en större undersökning av hela maskineriet som lyfter bron. Det visade sig att den hade fått skador och den kommer med största sannolikhet från bromsande lastbilar, säger Anders Eklind, chef för gata och trafik på samhällsbyggnadskontoret.
Tyngre fordon idag
När Mälarbron byggdes 1970 dimensionerades den för att klara av fordon i bärighetsklass 1, med fordon på en totalvikt om 50 ton. Men idag har den klassen ändrats till att tillåta en högsta fordonsvikt om 60 ton. Nu föreslår samhällsbyggnadskontoret till tekniska nämnden att Mälarbron klassas ner till att inte längre tillåta 60 ton tunga fordon.
– Men vi kommer att ha dispens för vissa kollektivtrafiksbussar. De är så få att de inte ger någon skada, säger Anders Eklind.
Inte ett alternativ vid ny olycka
Under 2000-talet har två olyckor inträffat som stängt av trafiken på motorvägen, en 2008 och en 2016. Då har trafiken bland annat letts om över Mälarbron. Men med de nya reglerna skulle den möjligheten uteslutas.
– Händer det något på motorvägen så finns det ett omledningsvägnät över Saltsjöbron, och där är Trafikverket ansvariga för vägarna, säger Anders Eklind.
Men ska inte kommunen också ta ansvar om det händer något?
– Jo, men varje väghållare har ansvar för sin trafik. Vi tar ju ansvar för att vår trafik ska fungerar, vi ska inte ta ansvar för trafikverkets trafik.