Metoden ”Läsa för integration” har utarbetats av Assyriska föreningen i Södertälje och går ut på att en person läser högt, samtidigt som texten gestaltas av improvisationsteater som barnen kan delta i.
”Språket del av demokratin”
Nu ska fler kunna ta del av den läsfrämjande metoden.
– Det har varit ett jättestort intresse. Det är många föreningar som kontaktar oss för att de vill starta en sådan här verksamhet, säger Marlen Eskander, projektledare på Läsa för integration.
Hon menar att läsfrämjandet och folkbildning är extra viktigt i dag.
– Via språket kan man berätta vad man känner, tycker och tänker. Det är en del av demokratin.
Når fler
Nu ska projektet spridas till ytterligare tre orter, varav Uppsala är en av dem. Projektet ska bland annat skapa utbildningar för pedagoger, föräldrar och andra föreningar som vill starta ”Läsa för integration”.
Utbildningarna kommer också att läggas upp på en webbplattform, så att alla kan ta del av informationen. Men målet är att nå ut till barn i socioekonomiskt utsatta områden.
– I vissa områden är det mer fattigt på kultur och det här är en insats som egentligen skulle behövas för alla.