I augusti 2017 stod det klart att renoveringen av Fornbacken blev 242 miljoner kronor dyrare än beräknat. I maj kom en rapport om hur renoveringen kunnat bli så mycket dyrare. Den konstaterade många brister i arbetet. Bland annat dålig koll på ekonomin under arbetets gång och bristande kommunikation.
Bara veckor efter att kommunstyrelsen fått rapporten beställdes ytterligare en fördjupande rapport som nu presenteras av advokatbyrån Delphi.
Slutsats: Dåliga avtal
De övergripande slutsatserna i rapporten visar att det varit svårt att följa utvecklingen i projekten då man inte informerat om detta i månadsrapporter. I rapporten framgår det att man tappat kontrollen över vad projektet skulle leda till och vad som skulle ingå. Vidare skriver man att kunskapsöverförandet varit bristande då personal slutat och omorganisationer genomförts. Avtalen som tecknats 2015 har även de haft brister då de saknat incitament för byggherren att hålla ner kostnaderna.
Tidigare i år gavs den tidigare vd:n och ledningen ansvarsfrihet. Något som rapporten menar gör det svårt att kräva ekonomisk kompensation för bristerna.
”Har dragit många lärdomar”
– Vi har dragit många lärdomar av det här. Vi behöver ha fler kontrollstationer innan en stor investering dras igång och rätt kompetens när vi drar igång stora projekt. Vi har fattat en del beslut redan nu i Telge och i kommunstyrelsen för att till varje pris undvika att man kan skriva på avtal utan att ha på fötterna, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande och ordförande i Telge AB.
Sätter den här rapporten punkt för det här ärendet eller kommer man vilja gå vidare med något ytterligare steg?
– Jag tycker vi har nått vägs ände nu. Vi har gjort flera kostsamma och omfattande utredningar, framför allt för att se vad vi ska kunna göra bättre för att det inte ska hända en gång till.
Slutsatser från rapporten
- Valet att genomföra moderniseringen av Fornbacken som en totalentreprenad med utökad samverkan ställer höga krav på Bolagets organisation. Bolaget har inte levt upp till dessa krav framför allt vad gäller fortlöpande delaktighet och kontroll.
- Bolaget har inte på ett adekvat sätt beaktat att lämnat riktpris endast avser en begränsad del av totalkostnaden för om- och tillbyggnaden av gård 1. Bolaget tycks ha förbisett att ett flertal kostnadsposter ligger utanför det lämnade riktpriset alternativt har Bolaget underskattat kostnaderna.
- En kritisk tidpunkt är den 28 april 2015 när Projektavtal Renovering ingås, bl.a. eftersom de avsteg från Ramavtalet som då görs innebär att Entreprenörens incitament att hålla kostnaderna nere upphör
- Samordningen mellan bolagsordning, arbetsordning är bristfällig och medför tillämpningssvårigheter.
- Vår utredning visar att överträdelser av såväl ABL som interna regelverk av allt att döma har skett.
- Inom ramen för vårt uppdrag har inte legat att bedöma om dessa sannolika överträdelser av såväl ABL som interna regelverk också medför att det finns förutsättningar för att kräva skadestånd av någon eller några personer. För att kunna bedöma detta måste således ytterligare utredningar genomföras. Vi noterar dock att de beslut om ansvarsfrihet som har fattats sannolikt medför att det inte är möjligt att kräva skadestånd av någon.