Enligt Trafikverket är det är bristfälligt arbete utfört av en underentreprenör till myndighetens anlitade entreprenör som gjort att delar av reparationsarbetet nu måste göras om. Vem som i slutändan kommer få stå för merkostnaden kan myndigheten inte svara på – men Trafikverket kan inte utesluta att det blir dem och i slutändan skattebetalarna som får stå för notan.
– Det är inte utrett och klart. I nuläget fokuserar vi mest på att få i ordning bron, säger Stefan Jakobsson, Trafikverkets kriskoordinator för arbetet med Södertäljebron.
Petades av myndigheten
Enligt Stefan Jakobsson var det på Trafikverkets inrådan som den aktuella underentreprenören fick sluta. Han menar att det inte varit något fel på den stödbalk som nu måste bytas ut, utan att felet legat i monteringen som utförts av underentreprenören.
Hade ni kollat referenser på underleverantören som utförde arbetet som blev fel?
– Jag vet faktiskt inte om det hanns med i den brådskande situationen.
Har Trafikverket ansvar för att det blivit fel?
– Det är nog lite delat ansvar. Jag kan inte svara exakt på vilket ansvar Trafikverket har i det hela.
Hade de som utförde arbetet med stödbalken goda förutsättningar att göra ett bra jobb sett till anvisningarna de fick?
– Jag tror det och hoppas det, säger Stefan Jakobsson.
Enligt Stefan Jakobsson har alla entreprenörer som varit delaktiga i reparationsarbetet haft nödvändiga behörigheter. Det arbete som nu måste göras om ska ha pågått i två veckor.
Fortfarande ingen ny prognos
För tillfället vill Trafikverket inte säga något om när reparationsarbetet i sin helhet kan vara klart. Myndigheten räknar med att kunna ge en ny prognos under nästa vecka.