När Citybanan om några år står klar, kommer pendeltågen få egna spår och om SL får som de vill kommer åtta tåg att avgå från Södertälje varje timme. Men hälften av tågen kommer inte att stanna i Östertälje, detta skriver lt.se.
– Vi har förordat skip-stop, alltså att pendeltågen hoppar över vissa stationer för att korta restiden, i flera år. Och även om det självklart innebar vissa överväganden att förespråka att Östertälje blir överhoppat, tror vi att det är det bästa alternativet, säger samhällsbyggnadsstrategen Mats Johannesson som ligger bakom Södertälje kommuns remissvar till SL.
Alternativet hade varit färre avgångar, men fler stopp. Utöver Östertälje kommer hälften av tågen också passera förbi Stuvsta, Rönninge och Tullinge utan stopp. De så kallade skip-stop-tåg innebär att tågresan till Stockholm blir cirka åtta minuter kortare.
Kommunens remissvar trycker också på att SL inte ska nedprioritera busslinjerna 748 och 749, som SVT Nyheter Stockholm tidigare rapporterat om.
– Det står ingenting om direktbussarna i utredningen, vilket på sätt och vis är bra. Men vi vill poängtera att vi verkligen vill ha och utveckla direktbussarna. Tidigare har SL menat att de inte behövs när pendeltrafiken utvecklas. Men så tycker ju inte Södertälje. Tvärtom, säger Mats Johannesson.