Den extra halvtimmen med läs- och skrivundervisning bygger på den amerikanska RTI-modellen, Response to intervention, där fokus ligger på att sätta in rätt stöd till varje elev i tid. Förändringarna har gjort skillnad, menar biträdande rektorn:
– Vi vet exakt vilka elever vi behöver stötta upp i mindre grupper för att de ska kunna nå målen. Nu för vi även in den här metoden i hela lågstadiet, säger Annika Friberg-Thorsén.
Anpassar gruppstorlek efter barnet
Metoden bygger på att man regelbundet mäter elevernas kunskapsnivå genom dataanalyser och ser vilka i klassen som kan fortsätta i storgrupp, vilka som ibland behöver få mer stöd i en mindre grupp eller individuell undervisning.
– Det är bättre när det inte är så många barn, det är ingen som skriker och mer lugnt då, säger eleven Ananya Hussein.
– Eleverna når målen, vi ser hur de utvecklas steg för steg, säger förskolläraren Samira Hemme.
Men har ni inte alltid gjort det?
– Jo, men nu är det mindre grupper och mer kontinuerligt.
Sprids till fler skolor i landet
Specialpedagogiska skolmyndigheten har de senaste åren jobbat mer med att sprida metoden. Men de ser också att många skolor har stora utmaningar med att få till det kvalitetsarbete som krävs för att använda sig av modellen.
Ser mer om RTI-modellen och hur de extra 30 minuterna på skolan kan se ut i videon ovan.