Scania var under torsdagen med på det möte som infrastrukturminister Anna Johansson (S) hade med flera olika företrädare inom transportbranschen.
På mötet diskuterades bland annat frågan om hur lastbilskapningar ska kunna undvikas i framtiden.
Läs mer: Åkeribranschen: Terroristerna är problemet, inte lastbilarna
– Att låsa och larma lastbilen är det första man kan göra redan här och nu. Men vi tittar naturligtvis också på tekniska lösningar som gör det svårare att kapa en bil, säger Hans-Åke Danielsson.
Automatisk hastighetsbegränsning
En teknisk lösning är att programmera de digitala kartorna i lastbilens GPS, så att fordonets hastighet automatiskt begränsas när man kör in i vissa geografiska zoner.
– Om man till exempel programmerar in att maxfarten på Drottninggatan är högst 10 kilometer i timmen, så styr lastbilens färddator motorn så att det inte går att köra fortare, förklarar Hans-Åke Danielsson.
Elektroniska startspärrar
Något annat som diskuterats är att installera elektroniska startspärrar, där lastbilen är omöjlig att starta utan förarens fingeravtryck. Men det är en teknik som kritiserats av fackförbunden.
Läs mer: Ny teknik skulle kunna stoppa lastbilsdåd
– Fingeravtryckslåsen gör att förarna utsätts för en ökad risk att bli kidnappade för att kunna starta bilarna.
Sensorer bromsar farten
Redan idag har många lastbilar sensorer installerade som känner av och bromsar farten när fordonet närmar sig ett stillastående föremål, som t ex en parkerad bil. Tekniken skulle kunna förfinas så att sensorerna kan känna av även människor.
Tekniken finns men hittills har det inte funnits någon större efterfrågan. Nu måste lösningarna anpassas både till kunder och lagstiftning. Något som kostar pengar.
– Exempelvis måste GPS-antennerna konstrueras om så att de byggs in i chassit i stället för att vara monterade uppe på taket som de är idag. Nu kan antennerna tas loss och då blir tekniken värdelös.