”Högre fordons- och servicevolymer, liksom valutaeffekter, bidrog positivt medan högre produktionskostnader för drift av dubbla produktprogram och störningar i leverantörskedjan påverkade resultatet negativt”, skriver Scanias vd Henrik Henriksson, i rapporten.
Nettoomsättningen steg till 32 446 miljoner kronor, en ökning med 14 procent.
Minskad orderingång
Orderingången på lastbilar och bussar minskade med 13 procent till 19 986.
Bolaget har stött på problem i omställningen till det nya lastbilsprogrammet med störningar i leverantörskedjan på grund av en strejk hos en komponentleverantör. En konsekvens blev bland annat ökade lagernivåer. I kombination med en hög investeringsnivå hos bolaget försämrades kassaflödet, skriver bolaget.
Global osäkerhet
I Europa bedöms efterfrågan på lastbilar som fortsatt god, men även Scania känner av en osäkerhet i den globala handeln. Brasiliens långsamma återhämtning speglar efterfrågan i Latinamerika.
”I Mellanöstern har efterfrågan sjunkit drastiskt i Iran och Turkiet, vilket lett till både avbokade ordrar och en dämpning i ny orderingång. Orderingången i regionen Asien som helhet påverkades också negativt av en avmattning i Kina”, skriver Henrik Henriksson.
Efterfrågan på bussar påverkas negativt av situationen i Iran, enligt bolaget.