Solvikskolan får, såsom elva andra waldorfskolor, kritik för att de inte arbetar i enlighet med skollagen gällande kränkande behandling, enligt Skolinspektionens rapport ”Tematisk tillsyn av Waldorfskolor”.
– Det är allvarligt om inte lärare eller rektor anmäler kränkande behandling, säger Anna Bergqvist, enhetschef på Skolinspektionen som har gjort tillsynen av 35 av landets 38 waldorfskolor.
Eleverna saknar digital kompetens
Tre skolor i Järna; Örjanskolan, Mariaskolan och Solvikskolan har alla brister i hur de tillgodoser elevernas behov av att använda digital teknik och hjälpmedel i undervisningen, något som 21 andra waldorfskolor också har problem med, enligt granskningen. Utöver det kritiseras Mariaskolan för att eleverna inte får tillräcklig undervisningstid.
Ingen av skolorna vill vara med i en intervju men Solvikskolan och Mariaskolan svarar i ett mejl till SVT att de har vidtagit åtgärder för att komma till rätta med problemen. Örjanskolan har även upprättat en ny digitaliseringsplan.
”Välkomnar granskningen”
– Vi välkomnade den här granskningen. För oss är det viktigt att följa centrala innehåll och skollagen. Vi har kanske inte dokumenterat tillräckligt när vi arbetet med digitala verktyg och digital teknik och behöver utveckla det arbetet ytterligare, säger Johanna Sandberg, rektor på Örjanskolan i telefon till SVT.
– De ska komma tillrätta med de här bristerna och visa för oss hur de gör det. De lämnar in svaren i början av november så får vi ta ställning om det räcker skriftligt eller om vi behöver göra en ny tillsyn, säger Anna Bergqvist, Skolinspektionen.
Granskningen inleddes av Skolinspektionen efter SVT:s dokumentärserie om Solvikskolan förra året.
Skolinspektionens granskning
Skolinspektionen har granskat hur 35 av landets waldorfskolor upprätthåller delar av skollagen inom sex områden: garanterad undervisningstid, läroplan, tidiga stödinsatser, trygghet, hantering vid kränkande behandling och vetenskaplig grund. 27 av 35 skolor brister i minst ett av områdena och 14 skolor har brister i att kartlägga, bedöma och ge stöd till de yngsta eleverna gällande räkning, läsning eller skrivning.
I 15 av skolorna konstateras brist gällande arbetet med att säkerställa att eleverna får sin garanterade undervisningstid i enlighet med skollagen. I 21 av skolorna konstateras brist gällande undervisning i enlighet med de nationella kursplanerna. I 11 av skolorna konstateras brist vad gäller arbetet mot kränkande behandling enligt skollagen.