– Vi ligger i år lite drygt 1000 fler bilar per månad än i fjol. Nybilsförsäljningen i Sverige har ju slagit rekord och det märker vi av här. Att skattelagstiftningen slår till 1 juli, tror vi också påverkar volymerna mycket, säger Robert Tingvall som är vd för Södertälje hamn.
Eftersom nya bilar som registrerats innan den 1 juli inte drabbas, har sannolikt många bilköpare just planerat att köpa och registrera sin nya bil innan skatten träder i kraft.
I hamnen står närmare 2500 nya importbilar parkerade i väntan på sina nya ägare. Det har varit en hektisk tid och bilfartygen har kört skytteltrafik mellan Sverige och Tyskland under hela våren.
Dieselbilar drabbas mest
Uppskattningsvis 70 procent av bilarna som importeras hit är dieselbilar. Och det är just nyregistrerade dieselbilar som den nya fordonsskatten, även kallad ”Bonus-malus”, påverkar mest. Nu kommer det sannolikt bli färre dieselbilar här i hamnen.
– Hur det kommer att se ut framöver, har vi ingen aning om men vi ser att det blir mer vanligt med elhybridsbilar och även elbilar här, säger han.
Regeringen beslutade i fjol att det från och med den 1 juli 2018 skulle bli dyrare att köpa en ny bensin- och dieselbil för att på sikt öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp.
Beslutet innebär att det tas ut en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren från det att fordonet skatteregistreras i Sverige, så beslutet berör inte äldre diesel och bensinbilar som idag redan är registrerade.
Skattebefrielse slopas också
Som lök på laxen slopas även den befrielse från fordonsskatten i fem år för bilar som uppfyller miljöbilsdefinitionen i fordonsskattelagen. För dieseldrivna fordon är värdet av befrielsen högre och därför drabbas nya dieselbilägare mer än andra, enligt regeringen.