Klockan var halv tre på midsommaraftonens morgon när en lastbil körde in i räcket på motorvägsbron. Föraren och en passagerare i långtradaren fick föras till sjukhus men klarade sig lindrigt undan.
Skadorna på bron däremot var redan enligt en första prognos ”svåra” och många bilister på väg mot midsommarfiranden fastnade åtskilliga timmar i köer på e4an.
För somliga blev hela helgen förstörd men SVT träffade ett ekipage som tog den kaotiska situationen med ro.
Men de blev en hel del sura miner när den skadade bron dag ut och dag in orsakade trafikproblem.
Astra Zeneca och Scania har tillsammans över 17 000 anställda. SVT Nyheter talade med Hans-Åke Danielsson på Scania i juni.
Vad säger medarbetarna?
– Det kanske inte passar att säga det i TV, men många är uppriktigt sagt förbannade, sade han då.
Uppskjuten öppning för trafik
Många pendlare och semesterfirare, men även polis och ambulans fick svårt att ta sig fram och reparationen drog ut på tiden.
Inga reservdelar fanns att tillgå utan de delar som behövdes för att laga bron fick nytillverkas. Och en underentreprenör sparkades efter att ha utfört ett undermåligt svetsarbete.
Men så till sist, nästan på dagen två månader efter olyckan, kunde trafiken flyta över bron igen.
Eftermälet
Under sommaren fick Trafikverket ta emot mycket kritik från berörda trafikanter och frågan många nu ställer sig är huruvida myndigheten har lärt sig något av brohaveriet?
Ja, det finns, enligt Trafikverket, anledning till självkritik. Bland annat måste man bli bättre på att nå ut med information till berörda trafikanter.
Men framför allt menar Trafikverkets kommunikationschef Bengt Olsson att det i samband med midsommarens brohaveri blev tydligt att samverkan mellan olika aktörer vid en större olycka behöver ses över. Kommunikationen och arbetet hade kunnat fungera mer effektivt.
– Vi har insett att vi behöver öva mer på samverkan, och också överväga vem som ska ansvara för samordningen av de inblandade myndigheterna, säger Bengt Olsson.
Nyordning för samordning på agendan
Generellt sett är det länsstyrelsen som ansvarar för samverkan vid krissituationer, men den här gången var det, enligt Bengt Olsson,Trafikverket som satt på mest information.
Borde ni ha varit ansvariga för samordningen?
– Ja, det skulle vi kunna vara och det har regeringen också tittat på, säger Bengt Olsson.
Se hela minidokumentären om brohaveriet och lärdomarna här:
TILLBAKABLICKEN
Den här veckan blickar vi tillbaka på året som gått och lyfter fram några större nyhetshändelser. På torsdagen är det sommarens brohaveri som är i fokus.