– Det beror på flera saker. Omvärlden ser ganska annorlunda ut jämför med några år sedan, vi har konkurrens i form av datorer och dataspel i hemmet, och ett antal nya lekland i närområdet. Sedan har stor konkurrens i ett stort antal av Stockholmsmuseer som är gratis, säger Elin Lydahl, vd på Tom tits.
Besöksmålet för året var satt till 185.000, men istället fick museet 170.000 besök under förra året. Inte heller de ekonomiska målen på ägarnas långsiktiga avkastningskrav på 9,8 procent nåddes.
”Ingen kassako”
– Tom tits är ingen kassako, har aldrig varit och kommer aldrig bli. Men det är jätteviktigt för destinationen Södertälje, och för skolan i Södertälje som vi samarbetar mycket med, säger Elin Lydahl.
Av de senaste åtta åren har Tom tits landat på ett negativt resultat fem. Elin Lydahl menar att ägardirektiven är för orealistiska.
– Jag förstår resonemanget bakom kraven, att verksamheten ska ta sina egna investeringar, men det blir i förlängningen destruktivt att jobba i en verksamhet där man redan från början har mål som inte är realistiska att nå. Avkastningskraven kommer man sannolikt aldrig kunna nå, säger hon.