Scania har tidigare nämnt att man satsar stort på el-lastbilar. Och just den biten är en del i att förstå den minskade orderingången. Även om det inte är allt.
”I Latinamerika var efterfrågan på lastbilar fortsatt stark i Brasilien men för att säkra hög kvalitet på nästa generations mjukvaruplattform beslutade vi att begränsa orderingången under det tredje kvartalet”, säger Christian Levin.
Vill ha mer laddstationer
Han trycker i sina kommentarer även på att en ökad användning av elfordon förutsätter en utveckling av infrastruktur och förbättrad nätkapacitet.
”Det handlar om fortsätta utveckla infrastruktur som laddstationer och förbättra nätkapaciteten. Det är också avgörande att slopa subventioner av fossila bränslen, uppnå samma totala ägandekostnad (TCO) för batterielektriska fordon som för fordon med förbränningsmotor”.
Scania redovisar en justerad rörelsevinst på 6,8 miljarder kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med 5,5 miljarder under motsvarande kvartal ett år tidigare.
Nettoomsättningen ökade med 2 procent och landade på 48,2 miljarder kronor.
Orderingången ned med 26 procent
Fordonsleveranserna ökade också med 2 procent till 21 757 fordon.
Men orderingången föll med 26 procent till 17 008 fordon, varav 169 var så kallade nollutsläppsfordon. Under motsvarande kvartal i fjol var antalet nollutsläppsfordon 331 stycken. Scania pekar också på fler satsningar som behöver göras för att öka antalet elfordon, så som att:
”Införa en prissättningsmekanism för koldioxidutsläpp för att stimulera all slags förnybar energi”, säger Levin.