Det handlar om fakturor från 2,3 miljoner digitala vårdbesök som gjordes av drygt 900 000 patienter.
– Vi får ett huvudmannansvar för i princip hela Sveriges befolkning när folk söker vård via regionen fast man kan befinna sig var som helst i Sverige, säger Kent Bobits, verksamhetscontroller på hälsovalstaben hos Region Sörmland.
Ska kontrollera vården
Inte nog med att regionen ska hantera fakturorna, drygt 220 000 varje månad, den ska också kontrollera att vården som ges håller måttet.
– Vi behöver följa upp och kontrollera att det är kvalitativ vård. Det kräver resurser, säger Bobits.
Intresset för nätläkarna att etablera sig i Sörmland började för flera år sedan när Region Sörmland inte hade någon patientavgift i primärvården, vilket gjorde även onlinebesök gratis för användaren. Numera finns det åter avgifter men Region Sörmlands popularitet bland de digitala vårdföretagen har bestått.
Det nuvarande systemet med digitala vårdgivare innebär att Region Sörmland under förra året skickade fakturor till de andra regionerna värda knappt en miljard kronor.
Avgift från övriga regioner
För sitt administrativa arbete och för kvalitetskontrollen tar Sörmland ut en avgift från övriga regioner. Under fjolåret drog Region Sörmland in knappt 50 miljoner kronor den vägen.
– Det kostar ju en hel del att hantera uppföljningen och fakturorna som går iväg så någon typ av intäkt behöver vi ha, säger Bobits.
Han och den medicinske rådgivaren, läkaren Thorne Wallman, träffar regelbundet företrädare för de 15 digitala vårdgivare som är knutna till Sörmland.
”Tappar kontinuitet”
Wallman menar att den digitala vården har fördelar, men också brister.
– Patienten får inte en vårdgivare som man har i den fysiska primärvården. Det är många aktörer och man tappar kontinuiteten. Oftast är återgivningen från de digitala vårdaktörerna till de fysiska vårdcentralerna noll, säger han.
I videoklippet ovanför berättar Kent Bobits om mångbesökare som kostar regionerna stora summor.