Ett annat syfte med att träffa kuratorn är hälsoförebyggande samtal och information om vilka möjligheter till stöd som eleven kan få i skolan.
– Det kan handla om psykisk ohälsa eller om eleven behöver extra stöd i någon kurs, säger Maria Andersson.
Initiativet uppskattas av bland annat Fanny Sjökvist i VO23:
– Man får en till trygg person att gå tillbaka och prata med om det skulle behövas.
Bok som verktyg
Metoden i Katrineholm har resulterat i en bok, som Maria har skrivit tillsammans med tre andra medförfattare. Förhoppningen är att den ska kunna fungera som ett verktyg för skolkuratorer runt om i Sverige.
– Det finns yttre ramar för kuratorn men innehållet kan se olika ut mellan skolorna och vi vill ge en likvärdighet, säger Maria Andersson.
Frivillig att komma
Det här är fjärde läsåret som alla förstaårselever på KTC, Katrineholms tekniska college, erbjuds samtal och många tar chansen. Maria uppskattar att mellan 80 och 90 procent av eleverna kommer.
– Jag hade nog inte vågat komma om jag inte hade blivit kallad, säger Resol Abdul Hadi, klass NA23.
– Det var skönt att ha någon att prata med, men samtidigt hade jag inte gått dit frivilligt, säger Mandus Hjerteblom Korhonen i klass FT24.
Samtalen berör fyra områden: skola, psykisk hälsa, sociala relationer och elevens hem- och familjesituation.
– Vi pratar om hur man kan ta hand om sig, vad sömn, fysisk aktivitet och återhämtning hänger ihop med måendet, säger Maria Andersson.
Viktigt att nå eleverna tidigt
En av de erfarenheterna som Maria har fått under de här fyra åren är att det är viktigt att erbjuda ungdomarna ett forum där de känner sig lyssnade på.
– Det blir ofta att man skrapar på ytan första gången, men det samtalet kan göra att de vågar ta steget till ett nytt samtal innan ett mående har blivit försämrat, säger Maria Andersson.