När e-handelsjätten Amazon meddelade i augusti att de skulle lansera en svensk version av sin sajt rönte det stor uppmärksamhet. Men sedan blev det tyst.
Spekulationerna däremot var många – men när det väl var premiärdags skedde den i relativ tysthet, utan särskilt mycket pompa och ståt. Från och med onsdagsmorgonen kunde man surfa in på sajten, som pryds av bilder på bland annat Globen, Turning Torso och Stockholms Stadshus.
Enligt Alex Ootes, vice vd för Amazons europeiska expansion, har lanseringen dock föregåtts av mycket arbete
– Vi är väldigt spända inför att lansera i Sverige, och vi är väldigt väldigt nöjda med det intresse som svenska handlare och varumärken har visat, säger han till TT.
”Bara början”
Varför ska svenskar, som redan har stor vana vid att handla på nätet, välja just er?
– Vi vet att våra kunder värderar tre saker: sortiment, låga priser och en bra leveransupplevelse, säger Alex Ootes.
Han rabblar företagets fördelar som rinnande vatten: 150 miljoner produkter (”det största sortimentet i Sverige”), låga priser och snabba leveranser (”vi arbetar väldigt hårt för att erbjuda de svenska kunderna det allra bästa”).
– Men det här är dag ett för oss. Det ni ser är bara början på Amazon i Sverige, ni kan vara lugna i att våra team jobbar hårt för att göra upplevelsen lite bättre varje dag.
Fokuset ligger dock inte på omsättning eller marknadsandelar, berättar han.
– Det här kan jag säga helhjärtat, att när vi lanserar i ett nytt land fokuserar vi bara på en sak: kundupplevelsen. Det följer vi detaljerat dagligen, och det är vårt enda mål och största fokus, säger Alex Ootes och fortsätter:
– Från våra tidigare lanseringar vet vi att om vi lyckas med kundupplevelsen så följer resten naturligt.
Leveranser ett problem
Att lansera just i Sverige har dock kommit med sina problem. Att få till snabba leveranser i ett väldigt avlångt och på sina håll glest befolkat land visade sig vara en utmaning. Alex Ootes berättar att de behövde se till att leveranserna fungerade såväl i centrala Stockholm som i norra Sverige.
Dessutom var den svenska lanseringen väldigt stor, med många produkter.
– Det krävde mycket engagemang med våra partners och varumärken. Det var mycket jobb inför lanseringen i Sverige, säger han.
– Men vi lär oss hela tiden om vad svenska kunder tycker är viktigt och vad vi borde göra härnäst.
Redan nu har företaget ”flera hundra” anställda i Sverige, enligt Alex Ootes, och de planerar att anställa ännu fler i takt med expansionen.
Slår ifrån sig kritik
Samtidigt har Amazon kritiserats hårt genom åren för dåliga anställningsvillkor och för att de i USA har förbjudit anställda att ansluta sig till fackorganisationer. Alex Ootes slår ifrån sig kritiken – han pratar hellre om att de knipit silverplatsen när tidningen Forbes utsåg världens bästa arbetsgivare.
– Det handlar om alla ifrån lagerarbetare till chefer. Vi har över 800 000 anställda, och majoriteten är super super glada och väldigt fästa vid företaget. Det är all data jag vet, säger han.
Oavsett om många är ”super glada” så har uppenbarligen många andra inte det. Har du någon kommentar till det?
– Allt jag kan säga är att all data vi har, och vi har mycket, visar att våra anställda överlag är super super glada.