Det är trafikbolagets Mälabs etablering på ett gemensamt tågtrafiksystem som sträcker sig mellan Östergötland i söder och Uppsala i norr och sen ända in till Örebro, skriver P4 Sörmland på sin hemsida.
Gemensamma system ska underlätta
Tanken är att satsningen inte bara ska ge tätare och mer stabil trafik, utan även ett prissystem som kan fungera med lokaltrafiken. Satsningen beräknas kosta landstingen runt 300 miljoner kronor om året, då bland annat nya tåg ska köpas in.
Fruktar för framtiden
Men SJ som i dag är aktör i regionen fruktar satsningen skulle konkurrera ut den kommersiella trafiken och även skulle kunna äventyra kommande investeringar i järnvägen. Därför överklagade bolaget beslutet i förvaltningsrätten, där de argumenterade om allmän trafikplikt.
Förvaltningsrätten avslog överklagan och SJ gick vidare till kammarrätten. Som även den nu gett avslag och inte anser att planerna strider mot lagstiftningen.
Konkurrens är nödvändigt
I domen säger kammarrätten att allmän trafikplikt är viktigt och en nödvändighet för att kunna utveckla ett gemensamt tågsystem i regionen. Det kommer inte heller påverka SJ, då bolaget fortfarande får köra i regionen.
Väljer SJ att överklaga igen återstår endast Högsta förvaltningsdomstolen.