Det var i slutet av december när en läkare skulle beställa medicin till Erica Roines pappa som vårdcentralen Achima care i Eskilstuna upptäckte misstaget.
– På vårdcentralen sa de att det inte gick för han var avliden, men det var han inte. Då visade det sig att de tagit fel på person, säger Erica Roine.
”Det var jättejobbigt”
Hennes pappa, som bor på ett demensboende, var dödförklarad i tolv dagar och familjen var tvungen att ringa runt till myndigheter och banker för att bevisa att han inte var död.
– Vi var mycket ledsna och det var jättejobbigt, säger Erica Roine.
Händelsen har anmälts till Ivo, inspektionen för vård och omsorg. Vårdcentralen har tagit del av anmälan.
– Vi kommer att handlägga den på sedvanligt sätt och det är bra att Ivo utreder och säkerställer om administrationen av dödsfall kan hanteras på annat sätt, säger verksamhetschef Magdalena Sjöholm i ett mejl till SVT Sörmland.
Läkaren använde fel personnummer
Det var en läkare som tog fel personnummer vilket fick följden att fel man anmäldes som avliden.
– Vi beklagar verkligen att detta har inträffat och vårdcentralen har haft kontakt med familjen direkt då detta uppdagades, såväl läkaren som gjorde misstaget och vår medicinskt ansvarige läkare. Vi är verkligen ledsna för det inträffade, säger Magdalena Sjöholm.
Erica Roine hoppas att Ivo-anmälan ska leda till att något likande inte händer igen.
– Jag tror inte att folk förstår hur mycket jobb det blir när något sådant här händer, säger hon.