Saab har ett 70-tal medarbetare vid Skavsta flygplats och håller till i en av hangarerna. Här står bland annat de samhällsviktiga vattenbombande flygplan som hjälpt till att släcka skogsbränder och som hanteras av Saab sedan MSB köpt in dem.
Kan tvingas ställa in
TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd har i en enkät undersökt hur flygbranschen ser på kompetensförsörjningen på sikt och tre av fyra företag svarar att de kommer att behöva nyanställa.
– Om arbetet inte kan genomföras måste maskinen helt enkelt stanna på marken, vilket kan resultera i både förseningar och inställda avgångar, säger Åsa Backman, projektledare på TYA.
Oumbärliga för flygindustrin
Under pandemin stannade stora delar av den samlade flygflottan på marken och teknisk personal gick i pension eller sökte nya jobb inom bland annat tågtrafiken.
Flygtekniker avgör om ett plan får lyfta eller inte och är därför oumbärliga för flygindustrin.
Saab tittar nu på nya lösningar för att fylla glappet, bland annat undersöker de möjligheterna att införa ett traineeprogram med internutbildning.
I videon: Möt Johan Classon från Saab inne i verkstaden.