Landsortsskolorna Fogdö, Länna och Härad hotas att helt läggas ner i de förslag som presenteras i skolutredningen. Stallarholmsskolan riskerar att få sina högstadieelever förflyttade till centralare skolokaler i Strängnäs eller till Mariefred. Föräldragruppen som nu granskar utredningen menar dock att den varken lutar sig mot fakta eller statistik.
– Det finns delar som vi tycker skevar i utredningen. Hittills har vi konstaterat att vi inte är den skolan som är dyrast. Vi är den bästa skolan om man ska prata kvalité, säger Åsa Törnlund, mamma till tre barn på skolan och fd S-politiker.
”Bäst för alla”
Politikerna menar att större enheter där fler elever samlas gynnar det pedagogiska arbetet och sparar pengar på lokalkostnader.
– Deras argumentation är att de vill ha Strängnäs bästa skola och därför är det svårt att förstå varför man ger sig på Stallarholmsskolan. Det är kommunens bästa skola, Åsa Törnlund.
– Återigen, det här är inte en utredning som säger att någon skola är dålig eller bra. Utan den tittar på hur vi skapar den bästa skolan för alla elever, med de samlade resurser som vi stoppar in i skolan, säger Jacob Högfeldt (M), kommunalråd.
Andra alternativ
Föräldrargruppen granskar inte bara själva utredningen. De kommer också med förslag på åtgärder man skulle kunna göra istället för att lägga ner skolorna.
– Det skulle också finnas möjligheter att lägga ner en av de mindre högstadieskolorna i Strängnäs och flytta deras elever hit där vi uppenbarligen redan har en fungerande pedagogisk verksamhet som syns på våra betyg, säger Helena Hellmark, mamma till 3 barn på Stallarholmsskolan.
Men i Stallarholmens fall handlar det inte om nedläggning av högstadiet menar Jacob Högfeldt. Det handlar om en förflyttning för att frigöra utrymmet.
– Tanken är att då blir det mer utrymme för F till 6 samt att vi har möjlighet att skapa ytterligare förskoleplatser utan att behöva ta nya stora investeringar i förskoleverksamhet och lokaler.
Skolan påverkar samhället
Föräldrargruppen anser också att det är problematiskt att diskussionen kring skolfrågan helt friläggs från andra samhällsfrågor som till exempel frågan om landsortens överlevnad.
– Man har planer på hur man ska utveckla en levande landsbyggd och så väljer man att inte ta med det i beräkningen som man gör med skolan utan väljer att ta ett väldigt snävt skolperspektiv. Jag tycker inte man kan friställa skolan ur dess samhälleliga kontext, säger Helena Hellmark.
Istället efterlyser föräldrargruppen ett ”utanför boxen tänk”.
– Det kan vara att man istället låter lärarna alterneras mellan skolorna vilket kan göra att utbildade och behöriga lärare kan få heltidstjänster istället för deltid. Det behövs bara ett samarbete över skolgränserna, säger Åsa Törnlund.
Jacob Högfäldt menar dock att alla nya förslag till att förbättra skolan välkomnas. Barn och utbildningsnämnden kommer att ta sitt beslut i frågan 28 november och kommunstyrelsen kommer fatta sitt dagen efter 29 November.