A non smoking generation föreläser i Eskilstuna i dagarna två. Foto: SVT

Försäljningen av ”vitt snus” ökar: ”Marknadsförs som godis”

Uppdaterad
Publicerad

På onsdagen föreläste A non smoking generation på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna. Bland annat lyfte de en ökad försäljning av ”vitt snus” – och menar att tobaksbolagen medvetet riktar marknadsföringen mot unga personer.

Organisationen A non smoking generation är på turné runt om i Sverige och under två dagar hålls föreläsningar för gymnasieelever i Eskilstuna.

Temat är hur tobaksindustrin påverkar planeten, bland annat genom nedskräpning. De tar även upp att barnarbete förekommer i samband med odling av tobaksplantor i olika delar av världen.

– Den unga generation som växer upp nu gör det till annorlunda produkter jämfört med förr och de marknadsförs också väldigt hårt mot den här målgruppen, säger Sonia Hammi, föreläsare på A non smoking generation.

”Nikotinet är kvar”

En av de produkter som ökat i försäljning på senare år är det som kallas för ”vitt snus”. Enligt A non smoking generation marknadsför tobaksindustrin i dag snuset som ”tobaksfritt” för att kringgå tobakslagen.

– Man har valt att plocka bort tobaksbladen från produkten men nikotinet i den kommer fortfarande från tobaksplantan, säger föreläsaren Josefin Airas.

Tobaksföretaget håller inte med

Från tobaksindustrins sida håller man dock inte med om den bild som A non smoking generation målar upp kring marknadsföringen där man menar att den riktar in sig mot en väldigt ung målgrupp.

– Vi marknadsför absolut inte mot personer som är under 18 år och det är förkastligt att vissa affärer säljer produkter som innehåller nikotin till minderåriga. Vi jobbar aktivt för att motverka detta, säger Erik Pauldin på British American tobacco i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.