– Används digitala verktyg på fel sätt, som barnpassning, då är det inte något att ha, säger hon.
Regeringen vill att digitala verktyg inte längre ska vara obligatoriskt och att förskoleutbildningen i huvudsak ska vara skärmfri. Syftet är att få barnen att röra sig mer och använda skärmar mindre.
– Det finns oerhört mycket vetenskap bakom att man lär sig bäst i analoga miljöer. Det minskar också risken för stillasittande, sa skolminister Lotta Edholm (L) nyligen på en pressträff.
Skapar funderingar hos barnen
Balsta förskola kommer inte sluta använda de digitala verktygen, som i nuläget fungerar som ett komplement till den analoga undervisningen. Barnen får till exempel utforska naturen genom att använda ett förstoringsglas som projicerar det undersökta objektet på en skärm.
– Det skapar funderingar och frågor hos barnen som leder till lärande, säger Maud Karlsson.
I videon undersöker barnen en snigel.
Digitalisering i förskolans läroplan
I förskolans läroplan står det bland annat att utbildningen ska “ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information”.
Källa: Skolverket, Lpfö 18
Digitala verktyg
Digitala verktyg används ofta som ett övergripande begrepp. Ett digitalt verktyg kan vara en fysisk enhet som exempelvis en dator, smart telefon eller en kamera. Det kan även vara program som till exempel ordbehandlingsprogram eller ritprogram.
Källa: Skolverket