Det är Automobilsällskapet i Nyköping som ligger bakom det anmärkningsvärda byggprojektet.
Inspirationen kommer från den självlärde metallarbetaren och uppfinnaren Carl Gustaf Norberg, född 1808 i Stigtomta, som före sin tidiga död den 7 juni 1843 hann kläcka idén till ångbilen – och bygga klart en mindre modell.
– Den är helt världsunik för han hade lite speciella idéer. I Sverige fanns det inget på den tiden så han måste haft tillgång till tidningar och böcker där han fick idéer, säger Urban Nyblom, ordförande i Automobilsällskapet Nyköping.
”Var nog avgörande”
För tio år sedan fick sällskapet ett tillskott av Nyköpings kommun för att få igång projektet.
– Det var nog lite avgörande. Vi fick 24 000 kronor till att börja med och ju mer man lärde sig om historien, desto mer intresserad blev man, säger Urban Nyblom.
En pandemi har kommit i vägen och projektet har dragit ut på tiden, men vagnen är nu fullt körbar och cirkeln ska slutas den 5 juni då den ska invigas officiellt på Stora torget i Nyköping. Därifrån ska den köras med poliseskort ner till hamnen, nästan på dagen .
– Jag tycker själv att det är lite som som en saga, säger Urban Nyblom.
Ska ställas ut i sommar
Den mindre modellen har bevarats i närmare 200 år och ägs av Nordiska museet men är just nu utlånad till kulturarvsmuseet Stadsvakten i Nyköping – där kommer även den fullskaliga versionen stå utställd under sommaren.
I klippet högst upp: Häng med på en åktur i ångvagnen och få reda på hur den fungerar.
DE FÖRSTA BILARNA I SVERIGE
1891: Bröderna Cederholm i Ystad tillskrivs den första fullskaliga och fungerande ångbilen. Kallas populärt för ”Cederholmaren”.
1897: Sveriges första bil med förbränningsmotor tillverkas vid Surahammars bruk av ingenjören Gustaf Eriksson, som senare fortsatte verksamheten vid företaget Vabis i Södertälje (senare Scania).