Ett tåg kommer in till perrongen, flera personer väntar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet: Hör vilka avgångar som drabbats mest av förseningar och inställda avgångar. Foto: SVT

Här ställdes nästan en femtedel av Mälartågs trafik in – trots minskat utbud

Uppdaterad
Publicerad

Under de senaste två åren har det varit stökigt i Mälartågs trafik. Men trots återkommande problem ser inte Mälardalstrafik att man ska bryta med operatören MTR i förtid.

Förra veckan kom beskedet att SL och MTR bryter sitt pendeltågsavtal i förtid. Bakgrunden är en längre tid med återkommande trafikproblem.

MTR har snart kört Mälartåg i två år och både regionen och Mälardalstrafik har varit missnöjda med driften.

I mitten av oktober annonserade Mälardalstrafik i EU:s nättidning TED om att det kan komma en ny upphandling om Mälartåg nästa år. Men trots detta finns det inga planer på att bryta avtalet, som sträcker sig till 2029, i förtid.

– Vi ser över samarbetsformerna för MTR, men fokus här och nu är att utöka trafiken med de nya lokförarna som kommer, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.

SVT Nyheter Sörmland har gått igenom statistik för Mälartågs avgångar de senaste två åren. Hur trafiken gått varierar, men vissa sträckor har varit extra drabbade av förseningar och inställda tåg – trots att avgångar tagits bort från tidtabellen.

I snitt ställdes nästan en femtedel av avgångarna på sträckan Linköping-Uppsala in förra året. Hör SVT:s reporter berätta mer i klippet ovan.

Inställda avgångar och förseningar

Stockholm-Nyköping-Norrköping:

Inställda tåg december 2021 – december 2022: 13 procent

Inställda tåg januari-oktober 2023: 3 procent

Andel tåg som kommit i tid:

2022: 87 procent

2023: 95 procent

Stockholm-Katrineholm-Hallsberg:

Inställda tåg december 2021 – december 2022: 5 procent

Inställda tåg januari-oktober 2023: 3 procent

Andel tåg som kommit i tid:

2022: 81 procent

2023: 85 procent

Uppsala-Stockholm-Eskilstuna-Örebro

Inställda tåg december 2021 – december 2022: 13 procent

Inställda tåg januari-oktober 2023: 7,5 procent

Andel tåg som kommit i tid:

2022: 82 procent

2023: 82 procent

Uppsala-Sala-Västerås-Eskilstuna-Linköping

Inställda tåg december 2021 – december 2022: 17 procent

Inställda tåg januari-oktober 2023: 10 procent

Andel tåg som kommit i tid:

2022: 87 procent

2023: 88,5 procent

Gävle-Uppsala

Inställda tåg juni-december 2022: 7 procent

Inställda tåg januari-oktober 2023: 4 procent

Andel tåg som kommit i tid:

Juni-december 2022: 94 procent

2023: 95 procent

Källa: Mälardalstrafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.