Förskolläraren Anna Wihlborg ser inga fördelar med så kallade hemvister.

Hemvistförskolorna får kritik av både lärare och forskning

Uppdaterad
Publicerad

Hemvister, eller storarbetslag, är ett sätt att organisera förskolor där två normalstora barnavdelningar slås ihop och bildar en jätteavdelning. Metoden används på flera håll i länet, men får kritik av så väl lärare som forskare.

Anna Wihlborg är förskollärare på en förskola i Kvicksund utanför Eskilstuna. Hon har tidigare arbetat på en hemvistförskola i kommunen, och menar att de stora barngrupperna gör det svårt för lärarna att uppfylla läroplanens mål.

– Vi ska följa alla barns lärande och utveckling och se till att de får sina behov tillgodosedda. Och det blir orimligt att se alla barn om det är nästan 40 barn i en barngrupp, säger hon.

Förskolegrupperna i Sörmland

Vad kan det vara för saker ni missar då?

– Om de får vara med och leka, till exempel. Om de har kompisar. Men först och främst hur utvecklingen går rent språkligt, säger Anna Wihlborg.

”Handlar om valmöjlighet”

Leif Edeborg är förskolechef på Stenby förskola i Eskilstuna. På hans förskola arbetar man i storarbetslag. Där vistas över 150 barn, fördelade på fyra avdelningar. Två för de yngre barnen, där de är drygt 30 barn per avdelning, och två för de äldre, där de är nästan 50. Varje grupp tas om hand om 6 pedagoger.

Leif Edeborg medger att de stora grupperna kan vara en nackdel, men också en fördel.

– Det är mycket pedagogisk kunskap samlad på samma ställe. Och för barnen handlar det om att ha valmöjligheter, både bland vänner och bland pedagoger, säger han.

Forskaren: Ser inget värde

Pia Williams är professor i barn- och ungdomspedagogik på Göteborgs Universitet. Hon har tillsammans med kollegan Sonja Sheridan skrivit en rapport som sammanställer aktuell forskning om hur stora barngrupper i förskolan påverkar barn och vuxna. De ger storarbetslagen skarp kritik.

I sin rapport skriver de: ”Organisation i form av storarbetslag innebär flera riskfaktorer för barn.”

– Det blir väldigt många relationer för barn att förhålla sig till. Det händer mycket i en grupp på 40-50 barn, och det ska barnen förhålla sig till. Det blir också många vuxenkontakter att relatera till. För de yngsta barnen kan det skapa oro och stress. Därför ser vi inget värde av storarbetslag, säger Pia Williams.

Men Leif Edeborg på Stenby förskola håller inte med om den slutsatsen.

– Forskningen säger att det kan tyda på att det är så, vi har hittills inte sett det, säger Leif Edeborg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Förskolegrupperna i Sörmland

Mer i ämnet