Få har väl undgått att det just nu pågår rea-kampanjer som uppmuntrar till köp via nätet och i butiker. Black Week har blivit en återkommande högtid för den som vill passa på att handla till nedsatta priser.
Hos Postnord har företaget vidtagit åtgärder för att möta den växande pakethanteringen.
– Vi förbereder oss som vanligt väldigt noga. Det är svårare att förutse volymerna än tidigare år på grund av det ekonomiska läget. Konsumenterna kommer dock att vilja hitta bra priser och då blir det fokus på Black Friday, Black Week och Cyber Monday, säger Dovile Radzeviciute, chef för produktion affärsområde Paket.
Köplusten har redan nu gjort ett rejält avtryck hos företagets ombud i Nyfors i Eskilstuna.
– Det kommer nästan dubbelt så mycket paket nu under Black Week, säger Johanna Ek, kassachef i en livsmedelsbutik som fungerar som postombud.
Hör Johanna Ek berätta mer om vad Black Week betyder för ombuden.