Den aktör som vill bedriva läkarvård digitalt och använder sig av bild och ljud ska numera debitera sina patienter med 100 kronor.
Däremot kommer flera vårdgivare där hela eller en del av läkarkontakten sker via chatt inte behöva införa patientavgifter – den vården bekostas fortfarande helt av landstingen och regionerna.
Fem procent via video
Martin Lindman, vd för Doktor.se som även äger Vingåkers vårdcentral, tror inte att avgiften för videobesök kommer påverka verksamheten överhuvudtaget. Doktor.se kommunicerar i stort sett bara med sina patienter via chatt och använder sig sällan av videosamtal.
– Det är patienterna som styr hur man ska prata och de flesta väljer chatt. Det är bara omkring 5 procent som vi pratar med via videolänk, till exempel om det gäller barn, en tredje person eller ifall våra läkare anser att det behövs.
”Behöver justeras”
Monica Johansson (S) är regionstyrelsens ordförande:
– Detta är definitivt sådant som behöver justeras och ses över. Först och främst såg vi till att så snabbt som möjligt ro i land avgiften för rörliga digitala läkarbesök. Jag skulle gissa att läkarkontakter som sker i realtid kommer kosta i framtiden, säger hon.
Regionen har till november på sig att se över och utvärdera då nya justeringar ska presenteras i samband med budgeten.
– Vi behöver vara mer framsynta när det gäller olika kontaktformer inom vården och det är massor av olika delar som man behöver få med i tänket.
Kritisk konkurrent
Förra året betalade landstingen och regionerna över 24 miljoner kronor för patienter som kostnadsfritt besökt Doktor.se, som etablerat sig i Sörmland i början av 2018 dit även patienter från andra regioner och landsting kunde söka sig.
Den digitala vårdtjänsten Kry, en konkurrent till Doktor.se, är kritiska till politikernas beslut kring avgiften enbart för videosamtal då det innebär att flera aktörer ändå kan fortsätta bedriva sin verksamhet utan att ta ut någon avgift och undrar om det varit deras ursprungliga intention.
– Det rimligaste vore att patienter betalar utifrån vem de möter och inte från formatet de kommunicerar via, säger Linda Bengtsson presschef på företaget.