Det varnar Liselott Hagberg, landshövding och chef för länsstyrelsen i Sörmland, i ett brev till finansdepartementet och Trafikverket.
Ostlänken, som ska byggas mellan Linköping och Järna via Norrköping och Skavsta flygplats, är den första delen i ett framtida höghastighetsnät mellan Sveriges tre största städer.
Väntar på 4,5 miljoner kronor
Liselott Hagberg värnar visserligen om den framtida järnvägen, men hon börjar ledsna på att hennes myndighet inte får betalt för det arbete man lagt ner.
– Till dags datum handlar det om 4,5 miljoner kronor när det gäller upparbetade timmar för vår del som vi inte fått ersättning för. Men vi kan inte fortsätta arbeta på kredit.
Järnvägen får lägre prioritet
Arbetet med Ostlänken sysselsätter 6,5 årsarbetare på länsstyrelsen, uppskattar landshövdingen.
– Vi har prioriterat det här arbetet eftersom vi förväntat oss att pengarna ska komma. Men tiden går och vi kan inte längre hålla den här höga prioriteringen för projektet, säger Liselott Hagberg.
Kräver arkeologiska utgrävningar
Länsstyrelsen ansvarar bland annat för att utföra arkeologiska utgrävningar där tågbanan ska gå i framtiden. Även vatten-, vilt-, landsbygds- och miljöfrågor berörs av det storskaliga tågprojektet.
– Banan ska dras i ett område i länet som är ett av landets mest fornlämningstäta. Dessa frågor måste hanteras med stor noggrannhet så det inte får negativa effekter för framtida generationer.
– Länet behöver Ostlänken, men vi behöver också ersättning för det arbetet vi lägger ner.
SVT Nyheter Sörmland försöker nå finansdepartementet för en kommentar.
Målet: 15 mil dubbelspår
Den planerade byggstarten är 2017 och målet är att de första tågen ska börja rulla 2028. Väl på plats kommer den färdiga banan bestå av 15 mil dubbelspårig höghastighetsjärnväg, 200 broar och 20 kilometer tunnlar.
Källa: Trafikverket