• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Missade blända av – då startade polisjakten

Uppdaterad
Publicerad

Polisens biljakt slutade med att två unga män miste livet.

20-åringarna Rasmus Björk och Dennis Olsson sätter sig på kvällen den 11 mars i en bil för att köra från Sundsvall till flickvännen och sonen i Eskilstuna.

– Rasmus ville träffa sin son och Louise. Så då ställde Dennis upp och ville följa med, säger vännen Mathias Huhta, 18, som var med och bar kistan vid Rasmus begravning.

Dödskraschen vid Hjulstabron

De unga männen snattar vid 23.50-tiden bensin för 288 kronor vid Statoil Bärbyleden i Uppsala. De har bara 40 minuter kvar i livet när de därefter kör väg 55 mot Enköping.

Dennis sitter bakom ratten, fast han saknar körkort. Men han håller sig till hastighetsbegränsningarna. Vid Litslenarondellen fattar en polispatrull intresse för bilen.

Klockan 00.16 uppdaterar Rasmus sin Facebook-sida. Han skriver ”Blåljusproblem”.

”Det gick rätt fort”

Men det är inte, som tidigare rapporterats, bensinsnatteriet som är anledningen till att polisen inleder en jakt på dem.

– Polispatrullen visste inte om att de hade gjort sig skyldig till att ha tankat bilen utan att ha betalat för sig. Jag kan väl säga att så här det gick rätt fort och det finns anmärkningar som gjorde att polisen lade märke till fordonet, säger Michael Gustafson, biträdande chef på trafikavdelningen vid Uppsalapolisen.

Enligt uppgifter till SVT Sörmland ska de unga männens bil ha missat att blända av från helljus. Färden fortsätter söderut i topphastigheter av 160-170 kilometer i timmen.

Precis innan Hjulstabron mäter en hastighetskamera farten till 126 kilometer i timmen.

Inga bromsspår

Olyckan inträffar klockan 00.28. Männen kör över brokanten i hög hastighet. Bilen gjorde en 40 meter lång luftfärd för att sedan störta rakt in i brofundamentet.

Bilen är nybesiktigad med hyggliga bromsvärden. Men på olyckplatsen saknas bromsspår.

Riksenheten för polismål utreder om tjänstefel har begåtts av anställda vid Uppsalapolisen. Uppsalapolisen tackat nej till att kommentera kritiken i avvaktan på resultatet av utredningen.

Besked om eventuellt åtal väcks väntas tidigast om två veckor, enligt chefsåklagare Håkan Roswall som leder förundersökningen.

Olycksnatten – minut för minut

(ur samtalslistor och polisens protokoll)

21.09 Dennis ringer sin mamma, Annika Eriksson från en bensinmack i Gnarp.

22.15 Rasmus skickar SMS till Louise: ”Sov gott älskar dig”.

23.51 Dennis tankar bensin för 288 kr på Statoil Bärbyleden i Uppsala. Rasmus syns på bilderna från övervakningskameran sitta i passagerarsätet. I polisanmälan anges tiden felaktigt till 00.10-00.15.

23.53 Dennis och Rasmus kör iväg utan att betala. Personal på Statoil hade redan fattat misstankar och har Uppsalapolisen i telefon. Polisen får registreringsnumret. Kort efter bensinsnatteriet skickar Rasmus ett meddelande till Louise: ”Gjorde en tjuvtank i Uppsala så nu kan vi åka fast”.

23.56.56 Rasmus ringer Louise men får inget svar.

00.01.52 Rasmus ringer Mathias Huhta och berättar att de tjuvtankat..

00.12 Mathias Huhta skickar meddelande via Facebook till Rasmus: ”Vill inte att ni ska åka fast, hör av er om nått händer”.

00.15 Rasmus ringer Mathias. Under samtalet – som varar lite längre än 9 minuter – berättar Rasmus att de kör i 160-170 kilometer i timmen som snabbast. Som Mathias minns det är det mer än en polisbil som jagar dem. Rasmus och Dennis har en överenskommelse om att Dennis ska släppa av Rasmus. Men så blir det inte eftersom Rasmus väljer att fortsätta färden med Dennis.

00.16 Rasmus uppdaterar sin Facebook-sida: ”Blåljusproblem”. En polispatrull får syn på bilen enligt uppgift från Lena Friberg, jourhavande polischef hos polisen i Dalarna. Platsen är Litslenarondellen, uppger Håkan Roswall, förundersökningsledare vid riksenheten för polismål. Patrullen känner inte till bensinsmitningen, enligt Michael Gustafson, biträdande chef, trafikavdelningen vid Uppsalapolisen. Enligt uppgift från utredare till Annika Eriksson vid Uppsalapolisen har bilen inte bländat av till halvljus. SVT:s granskning visar att inget talar för att de kört anmärkningsvärt fort fram tills dess att en polispatrull fattar intresse för bilen. Det sker vid Litslena utanför Enköping när föraren Dennis Olsson missar att blända av från helljus.

00.17 Rasmus skickar SMS till Louise: ”Jag bor hos dig om Aina frågar, Aina jagar oss”.

00.20 Louise svarar: ”Fyfan för er!!”

00.21 (ca) Polisen beordrar Trafikverkets personal att öppna bron. Den exakta tidsuppgiften är belagd med sekretess hos polisen. Det statliga bolag, Svevia, som förvaltar Hjulstabron vill inte lämna ut uppgiften. Trafikverket som är ansvarig för bron har inte begärt in tidsuppgift av Svevia.

00.23 Louise skickar SMS till Rasmus: ”Va händer??”

00:24.33 Rasmus och Mathias lägger på för att Rasmus ska få möjlighet att tala med Louise. Mathias berättar för SVT att Rasmus säger: ”Jag älskar dig bästa vännen. Du är som min lillebror. Jag kommer alltid finnas där för dig”

00:25 (ca) Louise ringer upp Dennis telefon för att tala med Rasmus. Louise berättar för SVT: ”Det sista han säger är att om jag dör nu så ska du veta att jag älskar dig och Liam. Och sen så smäller det.”

(Samtalslistan för Louise telefon har ej varit möjlig att få av operatören, därför är tidsangivelsen ej exakt.)

00.25.33 Operatören vid Sörmlandspolisens länskommunikationscentral antecknar ”Uppsala ska ringa till brovakten Hjulstabron” i händelserapporten.

00.28 Tidpunkten för när olyckan inträffar. Enligt beräkningar som SVT gjort har färden över brokanten skett i 110 km/h eller snabbare. De har bilbälte på sig. Resultatet av den rättsmedicinska undersökningen visar att både Dennis och Rasmus är påverkade av amfetamin.

00.29 Uppsalapolisens länskommunikationscentral anropar SOS Alarm. Räddningstjänst och ambulans kallas till platsen. Uppgiften har lämnats ut av SOS Alarm till Louise.

00.29.20 Louise ringer 112, bara en kort stund efter att Uppsalapolisen slagit larm. Uppgiften har lämnats ut av SOS Alarm till Louise.

00.30 Sannolik tid för dödstillfället enligt dödsbevis utställt av ansvarig läkare vid Enköpings lasarett.

00.39 En poliskommissarie vid Uppsalapolisen rings in som inre ledningsstöd.

00.50 En patrull från Uppsalapolisen upptar anmälan om bensinstöld från Statoil-macken. Tidpunkten för brottet anges till 00.10-00.15 och är uppenbart felaktig.

01.47 Poliskommissarien går in som förundersökningsledare.

01.48 Bilen hittas i vattnet av räddningstjänstens dykare.

02.05 Polisens rikskommunikationscentral (RKC), i Stockholm informeras om olyckan av vakthavande befäl vid Uppsalapolisen.

02.15 Vakthavande befäl vid RKC skriver att Uppsalapolisens vakthavande befäl ringt: ”En ’biljakt’ efter en stöld har gått RV 55 mot Strängnäs. För att få stopp på gm har Uppsala beordrat öppning av Hjulstabron”.

02.22 Poliskommissarien på plats i sin funktion som inre ledningsstöd.

02.48 Jourhavande polischef, kommissarie Lena Friberg, polismyndigheten i Dalarna, informeras.

03.05 Jouråklagare Lena Lithner, riksenheten för polismål, underrättas enligt direktiv från Lena Friberg, jourhavande polischef.

03.25 Rapport Fast hinder ska skrivas av vakthavande befäl enligt direktiv från Lena Friberg. Någon rapport har ännu inte upprättats.

03.42 Anmälan om tjänstefel upprättad enligt föreskrifterna för anmälningar mot polisanställda.

05.50 Bilen bärgas.

06.35 Kropparna förs till Enköpings lasarett.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödskraschen vid Hjulstabron

Mer i ämnet