Enligt Trafikverket finns det idag få omkörningsmöjligheter på den viktiga pendlingssträckan. Sikten ska också vara dålig på flera platser. Något som nu ska byggas bort och vägen göras säkrare, bland annat genom att bli mötesfri.
– Vi bygger löpande om våra större stråk så att de blir mötesseparerade med mitträcke. Att ta bort mötande trafik är en av de mest effektiva åtgärderna för att undvika allvarliga olyckor, säger Rami Yones, regional direktör på Trafikverket.
Cykelväg ska byggas
Det kommer även att byggas en cykelväg på sträckan Katrineholm-Bie och flera korsningar ska byggas om för att bli säkrare. Bilister kommer även kunna resa snabbare när hastigheten höjs till 100 kilometer i timmen.
Entreprenören är redan på plats och bygget kommer att starta inom kort.
– Det är en lång sträcka och för att man ska hinna bygga så mycket på så kort tid kommer trafikanterna att påverkas ganska mycket. Detta för att man jobbar parallellt på flera platser för att klara byggtiden. Men man kommer att kunna ta sig förbi, säger Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket.
Byggnationen är planerad att avslutas 15 november 2024.
Fakta om byggnationen på riksväg 56
- Byggtid: 2022–2024
- Längd: 33 kilometer, varav 3 km byggs i ny sträckning utanför Äs.
- Trafikmängd: 4 000–6 000 fordon per dygn
- Mötesfria vägar: Mitträcken beräknas rädda cirka 65 trafikanters liv varje år. Under de kommande 5–10 åren ska Trafikverket bygga mer än 10 mil ny mötesseparerad väg i Mälardalsregionen.
- Riksväg 56 kallas ibland Räta linjen då vägen har en relativt rak sträckning mellan Norrköping och Gävle, till skillnad från E4 som går via Stockholm och är 39 km längre. Den ingår i det nationella stamnätet och har stor betydelse för godstransporterna genom landet.
Källa: Trafikverket