Bilden är tvådelad, i ena halvan en kran som lyfter en container. I andra delen en man i orange varseljacka

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Driftschefen Magnus Arvidsson visar runt på kombiterminalen i Folkesta. Foto: Oskar Fransholm

Nya järnvägsspår planeras i Folkesta – efter ökat godstryck på kombiterminalen

Publicerad

Det ökade trycket på kombiterminalen i Folkesta i Eskilstuna gör att kommunen planerar en utbyggnad som kan utöka kapaciteten med 50 procent.

– Det blir mer och mer volym och det kräver mer yta, säger driftschefen Magnus Arvidsson.

I nuläget lastas det om varor från livsmedelsjättar som Ica och Coop på terminalen, och även från företag som Volvo, Fazer och Stiga.

Eskilstuna kommuns planer är att bygga ihop den nya delen med den gamla och på så sätt öka kapaciteten med ytterligare spår.

– Då skulle vi kunna arbeta med samma maskiner och jobba från två håll på bägge sidorna spåret, säger Magnus Arvidsson.

En av fördelarna med att bygga ihop terminalerna är, enligt Magnus Arvidsson, att det blir mer avställningsyta. Ett trailertåg kan frakta 38 trailers.

– Bredd är bra då det rymmer flera rader av containers och trailers, längden kan bli aktuell i framtiden då tågen blir längre och längre, säger han.

Ombyggnad och nya spår

Åtgärderna som utreds är ombyggnad av området, ny anslutning till Svealandsbanan och nya spår för att kunna ställa upp tåg.

I nuläget beräknas kostnaden bli omkring 130 miljoner kronor, men då är inte kostnaden för en ny anslutning till Svealandsbanan med. Detta eftersom Trafikverket också gör en utredning, och övrig finansiering kan komma från den så kallade Näringslivspotten.

På längre sikt har kommunen också tidiga planer på att bygga en helt ny kombiterminal i området Gunnarskäl.

Så fungerar kombiterminalen – Magnus Arvidsson visar och berättar i videoklippet ovanför.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.