• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Olycksnatten – minut för minut

Uppdaterad
Publicerad

SVT Sörmland har kartlagt händelserna före dödsolyckan vid Hjulstabron. Med uppgifter ur bland annat protokoll, samtalslistor, förundersökningen, radiokommunikation och fartkameror kan vi i detalj berätta om den dramatiska jakten som slutade med att Dennis Olsson och Rasmus Björk förlorade livet.

20-åringarna  sätter sig på kvällen den 11 mars i en bil för att köra från Sundsvall till Rasmus flickvänn och son i Eskilstuna.

– Rasmus ville träffa sin son och Louise. Så då ställde Dennis upp och ville följa med, säger vännen Mathias Huhta, 18, som var med och bar kistan vid Rasmus begravning.

Dödskraschen vid Hjulstabron

De unga männen snattar vid 23.50-tiden bensin för 288 kronor vid Statoil Bärbyleden i Uppsala. De har då  bara 40 minuter kvar i livet när de därefter kör väg 55 mot Enköping.

Olycksnatten – minut för minut

(ur samtalslistor, polisens protokoll, radiokommunikation)

21.09 Dennis ringer sin mamma, Annika Eriksson från en bensinmack i Gnarp.

22.15 Rasmus skickar SMS till Louise: ”Sov gott älskar dig”.

23.51 Dennis tankar bensin för 288 kr på Statoil Bärbyleden i Uppsala. Rasmus syns på bilderna från övervakningskameran sitta i passagerarsätet. I polisanmälan anges tiden felaktigt till 00.10-00.15.

23.53.30 Dennis och Rasmus kör iväg i sin Mitsubishi Galant utan att betala. Personal på Statoil hade redan fattat misstankar och har Uppsalapolisen i telefon. Polisen får registreringsnumret. Kort efter bensinsnatteriet skickar Rasmus ett meddelande till Louise: ”Gjorde en tjuvtank i Uppsala så nu kan vi åka fast”.

23.56.56 Rasmus ringer Louise men får inget svar.

00.01.52 Rasmus ringer Mathias Huhta och berättar att de tjuvtankat.

00.12 Mathias Huhta skickar meddelande via Facebook till Rasmus: ”Vill inte att ni ska åka fast, hör av er om nått händer”.

00.14.55 Uppsalapolisens patrullbil 21-2150 rapporterar över radion att man är i begrepp att stoppa Mitsubishin som männen färdas i för kontroll. De kör väg 55 mot Enköping. Det är vid Litslenarondellen som patrullen intresserat sig för bilen som i enlighet med trafikreglerna inte bländar av för den stillastående polisbilen. Mitsubishin stannar inte trots patrullens ljussignaler. Hastigheten är 90 km/h. SVT:s granskning visar att inget talar för att de kört anmärkningsvärt fort fram tills dess att en polispatrull fattar intresse för bilen.

00.15 Rasmus ringer Mathias. Under samtalet – som varar lite längre än 9 minuter – berättar Rasmus att de kör i 160-170 kilometer i timmen som snabbast. Rasmus och Dennis har en överenskommelse om att Dennis ska släppa av Rasmus. Men så blir det inte eftersom Rasmus väljer att fortsätta färden med Dennis.

00.16 Rasmus uppdaterar sin Facebook-sida: ”Blåljusproblem”.

00.16.10 Patrull 21-21 50 rapporterar ”biljakt uppe i 170 km/h.”

00.16.30 Mitsubishin passerar fartkameran i Blåhäll i 160 km/h. En sekund senare följer Uppsalapolisens patrullbil 21-2150 som jagar de unga männen. Patrullen kör i 164 km/h och ligger bara 45 meter efter, över radion rapporterar de att jakten bitvis är uppe i 170 km/h.

00.17 Rasmus skickar SMS till Louise: ”Jag bor hos dig om Aina frågar, Aina jagar oss”.

00.17.15 Biljakten fortsätter på E18, öster om Enköping.

00.17.05 Mitsubishin passerar fartkameran i Erikslund. Hastigheten är nu uppe i 152 km/h. Patrullbil 21-2150 passerar två sekunder senare i 148 km/h. Rasmus skickar ett meddelande till sin flickvän Louise: Färden är vinglig och Dennis kör ibland på fel sida av vägen.

00.17.45 Mitsubishin är nära att kolliderar med en lastbil. Bilarna har nu passerat Annelund och jakten fortsätter mot Enköping.

00.18.35 Länskommunikationscentralen rapporterar över radion att man ska skicka fler patruller.

00.19.25 Över radion för 21-2150 veta att vakthavande vill att patrullen ska ”trycka” Misubishin ”i en kurva om det inte går för fort”. Patrullbil 21-2140 som anslutit i jakten frågar kommunikationscentralen om det finns möjlighet till ”fast hinder Hjulstabron” och ”broöppning”.

00.20 Louise svarar Rasmus med textmeddelande: ”Fyfan för er!!”

00.20.28 Mitsubishin kör mot trafiken. Färden går över en refug och i hög fart genom Enköping.

00.22.10 Färden går söderut längs väg 55 mot Strängnäs. Över radiotrafiken hörs sirener.

00.23 Louise skickar SMS till Rasmus: ”Va händer??”

00.23.00 En polispatrull ställer fråga över radion ”Har vi någon möjlighet med fast hinder, Hjulstabron?” Och senare: ”Finns det inte en brovakt att ringa? Jag tänker broöppning”.

00.23.13 Bilarna passerar fartkameran i Haga. Mitsubishins fart mäts till i 140 km/h. Tre sekunder senare, ca 120 meter, följer patrull 21-2150 i 134 km/h. Sju sekunder senare passerar patrullbil 21-2140 som också tagit upp jakten. Den kör i 144 km/h. Sörmlandspolisen dirigerar om flera polisbilar i riktning mot Strängnäs och Hjulstabron.

00.23.55 Vakthavande befäl ringer brovakten och begär öppning av Hjulstabron.

00:24.33 Rasmus och Mathias lägger på för att Rasmus ska få möjlighet att tala med Louise. Mathias berättar för SVT att Rasmus säger: ”Jag älskar dig bästa vännen. Du är som min lillebror. Jag kommer alltid finnas där för dig”

00.24.36 Mitsubishin passerar fartkameran i Svinnegarn i 132 km/h. Patrull 21-2150 kör nästan lika snabbt och passerar bara 3 sekunder senare. Patrullbil 21-2140 följer i 144 km/h, fem sekunder efter. Patrullerna får över radion veta att Hjulstabron öppnats.

00.25 (ca) Louise ringer upp Dennis telefon för att tala med Rasmus. Louise berättar för SVT: ”Det sista han säger är att om jag dör nu så ska du veta att jag älskar dig och Liam. Och sen så smäller det.”

Samtalslistan för Louise telefon har inte varit möjlig att få av operatören, därför är tidsangivelsen ej exakt.

00.25.05 Uppsalapolisens länskommunikationscentral meddelar att Hjulstabron öppnats. Patrullbil 21-2150 som är närmast Mitsubishin rapporterar att de kör 130 km/h. De vet inte hur många som är i bilen.

00.25.33 Sörmlandspolisens länskommunikationscentral antecknar ”Uppsala ska ringa till brovakten Hjulstabron” i händelserapporten.

00.26.00 Vakthavande beordrar patrull 21-2150 att slå av på hastigheten i syfte att minska risken att Mitsubishin kör över brokanten, ”men ändå hålla så att ni ser dem”. Men att döma av informationen från fartkameran vid Enköpingsnäs följs inte ordern, avståndet ökar bara med ca 40 meter.

00.26.14 Mitsubishin kör i 135 km/h förbi fartkameran i Enköpingsnäs. Polispatrull 21-2150 passerar fyra sekunder senare i 131 km/h. Trots att man beordrats av vakthavande befäl att slå av på hastigheten har avståndet bara ökat marginellt. Polispatrull 21-2140 passerar 13 sekunder senare i 135 km/h.

00.27.33 Mitsubishin passerar fartkameran vid Hjulstabron i 127 km/h. Polispatrullerna är 21 respektive 32 sekunder efteråt. Hastigheten är 48 km/h respektive 38 km/h. Ett par från Strängnäs som stannat med sin bil framför Hjulstabrons nedfällda bommarna blir vittnen till hur de unga männen forcerar vägbommen i vänster körbana och försvinner över kanten. Rasmus talar i telefon med flickvännen vid olycksögonblicket.

Enligt beräkningar som SVT Sörmland gjort körde bilen över kanten i en hastighet av 110 km/h eller snabbare. Bilen är nybesiktigad med hyggliga bromsvärden. Men på olyckplatsen saknas bromsspår. Den rättsmedicinska undersökningen visar att de unga männen hade säkerhetsbälte vid olyckstillfället. De var påverkade av amfetamin. Mycket talar för att de unga männen inte förstått att bron var öppen. I den rättsmedicinska undersökningen betraktas dock dödssättet som ”oklart”. Rättsläkarna säger sig inte kunna utesluta att Dennis haft avsikt att ta sitt liv.

00.27.35 Vakthavande beordrar även patrull 21-2140 att slå av på takten i det fall Mitsubishin vänder.

00.27.50  Patrull 21-2150 rapporterar: ”Han har klippt bron”, ”Han har kört igenom bommarna på bron”.

00.29.01 Patrull 21-2150 rapporterar: ”Han har kört över bron ner i vatten, vi kan inte se någonting på isen här”. Lite senare: ”Det bubblar genom isen”.

00.29.30 Länskommunikationscentral anropar SOS Alarm. Räddningstjänst och ambulans kallas till platsen.

00.29.20 Louise ringer 112, bara en kort stund efter att Uppsalapolisen slagit larm.

00.30 Sannolik tid för dödstillfället enligt dödsbevis utställt av ansvarig läkare vid Enköpings lasarett.

00.39 En poliskommissarie vid Uppsalapolisen rings in som inre ledningsstöd.

00.50 En patrull från Uppsalapolisen upptar anmälan om bensinstöld från Statoil-macken. Tidpunkten för brottet anges till 00.10-00.15 och är uppenbart felaktig.

01.47 Poliskommissarien går in som förundersökningsledare.

01.48 Bilen hittas i vattnet av räddningstjänstens dykare.

02.05 Polisens rikskommunikationscentral (RKC), i Stockholm informeras om olyckan av vakthavande befäl vid Uppsalapolisen.

02.15 Vakthavande befäl vid RKC skriver att Uppsalapolisens vakthavande befäl ringt: ”En ’biljakt’ efter en stöld har gått RV 55 mot Strängnäs. För att få stopp på gm har Uppsala beordrat öppning av Hjulstabron”.

02.22 Poliskommissarien på plats i sin funktion som inre ledningsstöd.

02.48 Jourhavande polischef, kommissarie Lena Friberg, polismyndigheten i Dalarna, informeras.

03.05 Jouråklagare Lena Lithner, riksenheten för polismål, underrättas enligt direktiv från Lena Friberg, jourhavande polischef.

03.25 Rapport ”Fast hinder” ska skrivas av vakthavande befäl enligt direktiv från Lena Friberg. Någon rapport upprättats inte. Inte heller rapport om förföljande.

03.42 Anmälan om tjänstefel upprättad enligt föreskrifterna för anmälningar mot polisanställda.

05.50 Bilen bärgas.

06.35 Kropparna förs till Enköpings lasarett.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödskraschen vid Hjulstabron

Mer i ämnet