Enligt lagen får en elsparkcykel ha en kontinuerlig märkeffekt på max 250 watt. Är den högre är det en moped, vilket innebär ett helt annat regelverk, som exempelvis hjälmtvång, förarbevis och nykterhet. Men hur den kontinuerliga märkeffekten mäts upp är oklart.
Vill få fram en samsyn
Bilinspektör Patrick Zetterberg menar att många elsparkcyklar inte kan räknas som cyklar eftersom de har en högre motoreffekt. Trafikenheten på polisen i Eskilstuna har nu hört av sig till polisens rättsavdelning och utvecklingscentrum för att få fram en nationell samsyn i frågan.
Ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Eskilstuna, Tier, har en märkning på sina motorer som anger 350 watt. Men de skriver i ett mejl till SVT att man strypt watteffekten i motorn så att den följer svensk lag.
Förslag om lagändring
Lagen kan dock snart komma att ändras. Transportstyrelsen har nämligen lämnat in ett förslag om flera lagändringar vad gäller elsparkcyklar. Ett av dem är att ta bort begränsningen vid 250 watt. En förändring som Patrick Zetterberg inte vill se.
– Det är alldeles uppåt väggarna. Då gör man skillnad på elmotor kontra förbränningsmotor. Det är som att låta ett barn utan körkort köra en motorcykel som bara går i 20 kilometer i timmen, det vore galet, säger han.