Mårten Levin (vd Mälab), Monica Johansson (S), Daniel Portnoff (S) och Viking Jonsson (S). Foto: Lena Liljeborg

Regionaltågssatsningen presenterades

Uppdaterad
Publicerad

Det nya avtalet för regionens tågtrafik, som börjar gälla redan i december, kommer bland annat innebära tätare morgontrafik.

– Tre till fyra turer per dag med pendeln, och även morgontrafiken kommer utökas med halvtimmestrafik, mot den entimmestrafik vi har i dag, sa Mälabs vd, Mårten Levin, under presskonferensen.

Det är en av satsningarna i det nya avtalet som ska gälla för Mälardalens regionaltågstrafik.

”Det här är fantastiskt”

Landstingsstyrelsens ordförande, Monica Johansson (S), sitter även som ordförande för Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

– Det här är fantastiskt, efter att det skett en explosiv ökning på Stockholmspendlingen, sa hon.

Även Daniel Portnoff, vice ordförande i direktionen för Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet var på plats.

– Det är en historisk dag – äntligen! Dels att vi får attraktiva pendlarbiljetter och dels utökad trafik, sa han.

Börjar gälla i december

Det meddelades även att Mälab tilldelar SJ ett fyraårgit trafikavtal, som börjar gälla 11 december i år.

I avtalet regleras trafiken för fyra linjer i regionen och innebär successiva trafikökningar fram till 2020. Att ökningen sker stegvis beror bland annat på att nya tåg är beställda och beräknas komma först 2018.

De fyra linjerna i regionen

– Örebro – Eskilstuna – Stockholm (Uppsala), ”Svealandsbanan”

– Norrköping – Nyköping – Stockholm, ”Nyköpingsbanan”

– Hallsberg – Katrineholm – Stockholm, ”Sörmlandspilen”

– Linköping – Norrköping – Eskilstuna – Västerås – Sala, ”UVEN”

Källa: Mälab

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.