– Tre till fyra turer per dag med pendeln, och även morgontrafiken kommer utökas med halvtimmestrafik, mot den entimmestrafik vi har i dag, sa Mälabs vd, Mårten Levin, under presskonferensen.
Det är en av satsningarna i det nya avtalet som ska gälla för Mälardalens regionaltågstrafik.
”Det här är fantastiskt”
Landstingsstyrelsens ordförande, Monica Johansson (S), sitter även som ordförande för Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.
– Det här är fantastiskt, efter att det skett en explosiv ökning på Stockholmspendlingen, sa hon.
Även Daniel Portnoff, vice ordförande i direktionen för Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet var på plats.
– Det är en historisk dag – äntligen! Dels att vi får attraktiva pendlarbiljetter och dels utökad trafik, sa han.
Börjar gälla i december
Det meddelades även att Mälab tilldelar SJ ett fyraårgit trafikavtal, som börjar gälla 11 december i år.
I avtalet regleras trafiken för fyra linjer i regionen och innebär successiva trafikökningar fram till 2020. Att ökningen sker stegvis beror bland annat på att nya tåg är beställda och beräknas komma först 2018.
De fyra linjerna i regionen
– Örebro – Eskilstuna – Stockholm (Uppsala), ”Svealandsbanan”
– Norrköping – Nyköping – Stockholm, ”Nyköpingsbanan”
– Hallsberg – Katrineholm – Stockholm, ”Sörmlandspilen”
– Linköping – Norrköping – Eskilstuna – Västerås – Sala, ”UVEN”
Källa: Mälab