– De här målningarna är individuella. Vissa av dem är kanske mindre dekorativa, men de bjuder på väldigt stora utmaningar när det gäller konservering, säger Gabor Pasztor, målerikonservator från Närkekonservatorerna, och en av dem som arbetar med att rädda takmålningarna på Säfstaholm.
I den första etappen fram till årsskiftet är det sex takmålningar som ska restaureras och konserveras.
Lösa färgflagor limmas
Målningarna har besiktats och den rapporten ligger sedan till grund för det praktiska arbetet. Ibland finns äldre målningar under de nyare, och det är rapporten som styr vilket skikt i historien som ska lyftas fram och bevaras.
I det första steget av konserveringen limmar man fast alla färgflagor som sitter löst. Nästa steg är att avlägsna all ytsmuts.
– Under 200 år hinner målningarna bli ganska smutsiga. Smutspartiklarna bryter ner färgpigmenten, förklarar Gabor Pasztor.
Målar i färgbortfall
Tredje steget är det som kallas retuschering, när man ska måla i färgbortfall och få upp samma utseende och gestaltning som målningen tidigare haft.
– Det är naturligtvis det roligaste för en konservator, för man känner sig som Michelangelo eller vilken konstnär som helst, säger han.
Konserveringen görs med hjälp av moderna material för att målningarna ska bli beständiga – men samtidigt ska ytlagren också vara lätta att avlägsna för eftervärldens konservatorer.
– Det är väldigt roligt att retuschera, men man får ta i beräkningen att om 30-40 år kanske nästa generation vill ta bort och göra om. Man vet aldrig hur det ska bli, säger han.