Tvådelad bild. Vänster: Person pekar. Höger: Tom perrong vid tågstation.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Signalfel, växelfel och fordonsfel – vad är det egentligen? Hör SVT:s reporter förklara begreppen. Foto: Robin Hult/SVT

Signalfel var säkring som hade gått – reportern förklarar begreppen

Uppdaterad
Publicerad

Under onsdagsmorgonen var det stopp i trafiken vid Stockholm central, på grund av ett signalfel. Men vad är egentligen ett signalfel? SVT:s reporter reder ut det i klippet.

– Det var en säkring som har gått i ställverket, säger Katarina Wolffram vid Trafikverket.

Vissa tåg blev upp mot två timmar sena när ett signalfel uppstod mellan Södertälje syd och Flemingsberg under onsdagsmorgonen.

– Signalfel är att det lyser rött i signalerna, den talar om att allt inte är som det ska. Men man vet ju inte alltid vad som är fel, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör vid Trafikverket.

Vid lunchtid på onsdagen fick Trafikverket veta att signalfelet berodde på en säkring som hade gått i ett ställverk. Man behövde då byta ut den och göra en omstart innan tågen kunde börja rulla på sträckan igen.

– En säkring kan ju gå hemma också, om det är en fel i en lampa eller sådär. Det är sånt som händer ibland, säger Katarina Wolffram.

Vad betyder egentligen signalfel, och vad är ett växelfel? Hör SVT:s reporter berätta mer i klippet ovan.

Här är andra fel som kan drabba tåg:

  • Obehöriga i spårområdet – människor befinner sig på spåret som inte ska vara där. När det sker så stoppas trafiken och polis måste genomsöka området innan tågen får köra igen.
  • Lövhalka – när höstens löv faller på spåren kan de bli hala så att tågen får svårt att starta eller bromsa.
  • Solkurva – när järnvägsrälsen blir för varma kan de krökas. Då stängs sträckan av tillfälligt av säkerhetsskäl.
  • Sen tågvändning – många tåg kör fram och tillbaka på en sträcka utan paus. Då innebär det att tidigare förseningar hänger med även på nästa sträcka.
  • Sent ankommande – ibland väntar ett tåg in ett annat tåg som är sent, exempelvis om det är sista tåget för dagen och resenärerna vid tågbyte riskerar att missa den sista avgången.
  • Personalbrist – tågen måste ha en viss bemanning, och om det exempelvis uppstår en miss i schemat eller att någon blir sjuk så kan det orsaka problem.

Källa: Trafikverket, Hallandstrafiken

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.