Mannen som skadades ska ha befunnit sig i bakluckan på A-traktorn i samband med krocken och det är ett av skälen att den minderåriga pojke som körde fordonet misstänks för vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik.
Skulle varna enskilda
I Sverige finns cirka 6 000 järnvägskorsningar, så kallade plankorsningar. Några av dem är, precis som den på olycksplatsen, utrustade med en E-signal. Ljussignalerna placerades ut där det allmänna vägnätet inte nådde för att varna enskilda markägare.
– Det är ett skydd som var tänkt att vara på till exempel en åker och ett stöd till bonden som ska korsa järnvägen, säger Helena Rådbo senior sakkunnig på Trafikverket.
Fyra dödsolyckor förra året
Trots att det vid ljussignalerna finns skyltar där det står hur signalen fungerar sker olyckor. Förra året inträffade fyra dödsolyckor vid plankorsningar.
År 2017 skadades tre soldater när ett militärfordon krockade med tåget vid en liknande övergång i Vagnhärad. Sedan dess har den järnvägsövergången utrustats med en särskild bom för att förhindra fler olyckor.
Omständigheterna för vissa vägar kan också ha ändrats vilket gör att fler från allmänheten passerar plankorsningarna nu än tidigare.
Flera ska tas bort
Trafikverket har ett regeringsuppdrag att åtgärda de plankorsningar som bedöms ha högre olycksrisk. Fram till 2025 är planen att de ska åtgärda drygt 130 stycken.
– Antingen så sätter man upp en bomanläggning eller också försöker man ta bort plankorsningen helt, och bygga vägar till en annan plats där det är lättare att korsa järnvägen och vi har bra skydd, säger Helena Rådbo.
I klippet berättar Otilia Bogen om vad de boende i närheten av olycksplatsen tänker om kollisionen och Helena Rådbo berättar hur ljussignalen ska tolkas.