2027 är tanken att resecentrum ska vara klart och bygget kommer att ha historiska dimensioner som Nyköpings kommuns hittills största byggprojektet.
När det är färdigt får Nyköping en helt ny järnvägsstation och bussterminal placerad i området kring dagens järnvägsstation. I dag ligger tågstation och busstation på två olika platser i Nyköping.
Nästa vecka ska både kommunstyrelsen och kommunfullmäktige fatta beslut om att sätta igång bygget, som för Nyköpings kommuns del beräknas gå på 319 miljoner kronor. Övrig finansiering står Trafikverket för, som bland annat ska bygga själva järnvägsstationen som en del i det enorma Ostlänken-projektet.
Byggs i etapper under flera år
Det finns nu också en tidsplan för kommunens olika delar i projektet:
2022-2023
• Omfattande ledningsarbeten på Brunnsgatan som ska sänkas och breddas för att förbättra möjligheten för högre fordon att ta sig under järnvägsbroarna. Det handlar om vatten- och avloppsledningar men också till exempel fiber och elektricitet som behöver läggas om.
• En gångfålla som idag finns vid område S:t Anne ska ersättas av en gångväg utmed Nyköpingsån.
2023
Det gamla godsmagasinet rivs delvis och lokomotorstallet rivs helt. Den äldre delen av godsmagasinet, som har störst kulturmiljövärde, flyttas.
2023
Bulleråtgärder i form av skyddsskärmar utmed järnvägen genomförs för flera fastigheter som ligger precis vid nya resecentrum.
2024-2025
Den nya bussterminalen uppförs, med väntutrymme och butikslokaler. Byggnaden kommer att ligga i direkt anslutning till plattform för påstigning till tåg.
2025
Ett parkeringshus för cyklar i två våningar uppförs med plats för 450 cyklar och möjlighet att ladda batterier och förvara hjälm.
2024-2026
Torgytor för stadsbussar och regionbussar samt bland annat korttidsparkeringar, parker och planteringar ska anläggas.
2027
Nya resecentrum beräknas stå färdigt.