På tisdagen presenterades, under en välbesökt presskonferens (se den här), resultatet av de förhandlingar som pågått sedan i februari mellan staten och de kommuner som får hållplatser längs Ostlänken.
Närmare 10 000 nya bostäder
Det står nu klart att Nyköping tar på sig att bygga 7 400 nya bostäder och medfinansiera järnvägsbygget med 84 miljoner kronor, utöver det ska de förskottera 54 miljoner kronor.
LÄS MER: Se hela presskonferensen om Ostlänken här.
I Trosa och Vagnhärad ska det byggas 1 700 nya bostäder och det medfinansieras med 47,5 miljoner kronor, de ska även förskottera med tolv miljoner kronor.
Nöjda kommunalråd
Nyköpings kommunalråd Urban Granström (S) och de andra kommunernas föredträdare verkade nöjda framför kamerorna.
– Arbetet med att planera Ostlänken har pågått en lång tid, bostadsåtaganden och medfinansiering sätter spik i bygget. Det blir en utmaning att bygga bostäderna men det är fullt realistiskt, säger Granström.
LÄS MER: Bakgrund: Detta har hänt med Ostlänken.
Trosa kommuns Daniel Portnoff (M) sade sig vara mycket nöjd med uppgörelsen, men kade samtidigt in en brasklapp.
– Vagnhärad är inte största platsen på jorden, vi kommer ha många åtaganden som är dyrt för liten kommun, säger han inför pressuppbådet.
”Fullt realistiskt”
Totalt ska 55 000 nya bostäder byggas i de fem kommunerna på höghastighetsjärnvägens första etapp mellan Stockholm och Linköping.
– Fem kommuner som verkar i växande region och där bostadsbyggandet ökar snabbt, därför bostadsåtagandet är fullt realistikt att göra under 20 år, kommenterar Urban Granström (S).