Bolaget lämnar Skavsta flygplats i Nyköping på grund av leveransproblem med flygplanstypen Boeing Max 737.
Ryanair skriver i pressmeddelandet att de beställt 20 flygplan till sommaren 2020 men bara får hälften levererade och att det leder till att de nu måste stänga två av sina baser.
Utöver Skavsta stänger bolaget ner i Nürnberg i Tyskland.
Internt meddelande
I ett internt meddelande som gick ut till anställda vid flygplatsen vid lunchtid på onsdagen skriver Skavstas vd Peter Steinmetz att Ryanair kommer att stänga ned basen den 29 mars nästa år, men att bolaget kommer att fortsätta trafikera Skavsta med flygplan baserade någon annanstans. Detta kommer dock innebära en stor minskning av antalet flygningar.
Det är i nuläget oklart vad det här kommer att innebära för anställda vid flygplatsen, uppger Lena Josefsson vid Skavsta flygplats marknadsavdelning.
– Antal flyg är ju det som påverkar hur mycket personal vi behöver, men i dagsläget kan vi inte säga något om det. Om de stänger ner linjer kan det innebära färre anställda, men förhoppningsvis inte, säger hon till TT.
”Beklagar”
I en skriftlig kommentar säger Ryanair att de beklagar att Skavsta upphör som bas.
– Vi beklagar att verksamheten stängs ned på dessa två flygplatser liksom att det sker mindre neddragningar vid andra flygplatser vilket helt hänger samman med leveransproblem av Boeing Max-flygplan. Vi fortsätter att arbeta med Boeing, fackförbund och påverkade flygplatser för att minimera antalet förlorade jobb, säger Ryanairs Eddie Wilson i en skriftlig kommentar.
Ryanair har inte sagt något om vad dagens besked kan innebära för de kunder som bokat resor med bolaget och SVT söker Ryanair för en kommentar.
Bolaget berättade i juli i år om att leveransproblemen skulle kunna innebära att de i förlängningen tvingas stänga ner baser.