Vattenfall om klagomålen från solcellskunderna: ”Vi har inte tillräckligt med resurser”

Uppdaterad
Publicerad

Kunder får vänta i månader på att ansluta sina solceller hos elnätsägarna och klagomålen ökar, det visar siffror som SVT tagit fram.

– Vår organisation har inte tillräckliga resurser för att möta efterfrågan på kort sikt, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall eldistribution.

När en privatperson installerat solceller behöver elnätsägaren komma på besök. Elkunden som nu också blir producent ska ha en mätare som kan registrera både försäljning och köp av el.

Elnätsägaren behöver också vara säker på att nätet klarar belastningen från den nya anläggningen och kan i vissa fall behöva bygga ut nätet.

Minst ett halvårs väntan

Kunder som installerar solceller i hopp om att sänka elräkningen och samtidigt bidra till en grön omställning måste vara beredda på att få vänta minst ett halvår.

– Vi har ledtider på 140 dagar för mindre anläggningar och upp till 250 dagar på större anläggningar, säger Eva Feldt.

Gör nyanställningar

Med 1 500 nya ärenden per månad måste Vattenfall utöka personalstyrkan för att möta behovet.

– Vi rekryterar personal både för att hantera själva handläggningen av ärendena, men vi arbetar också mot våra entreprenörer för att korta tiderna i anslutningsprocessen. Men det är ganska svårt att rekrytera folk i vår bransch just nu.

Kortare väntetider lokalt

Men väntetiden påverkas också av var man bor och vem som äger nätet. Lokala elnätsägare i Sörmland har kortare väntetider, visar vår rundringning.

Eskilstuna energi och miljö med Sevab i Strängnäs har fått många klagomål på långa väntetider under sommaren men har kortat väntetiderna från 16 veckor till drygt tre veckor.

Elnätsägaren Oxelö energi i Oxelösund uppger att det är cirka tio dagars väntetid och Tekniska verken i Katrineholm säger att det tar ungefär en vecka.

Fler klagar hos inspektionen

Hos Energimarknadsinspektionen märker man av att att fler klagar på de långa väntetiderna.

2020 och 2021 hade man en handfull klagoärenden. Under 2022 är det redan 27 klagomål som rör de långa väntetiderna.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.